SonarHome to start-up rozwijany przez Mateusza Romanowskiego, twórcę technologicznej spółki Allani, agregującej oferty modowych e-sklepów. Dekadę temu przejęła ją Wirtualna Polska, a przedsiębiorca zmienił branżę na nieruchomości - choć wciąż z technologicznym pierwiastkiem. Początkowo start-up miał kupować nieruchomości od właścicieli lub agentów po cenach, które zasugeruje uczący się maszynowo algorytm, opierając się na informacjach o tysiącach wcześniejszych transakcji na rynku mieszkaniowym i cenach ofertowych w internecie. To już jednak przeszłość.
— Zmieniliśmy model biznesowy. Wcześniej oferowaliśmy usługę, w ramach której odkupowaliśmy mieszkania od właścicieli i zajmowaliśmy się ich dalszą sprzedażą. Teraz pomagamy właścicielom wycenić nieruchomość i ją sprzedać, znajdując do tego odpowiedniego agenta — tłumaczy Mateusz Romanowski, założyciel i prezes SonarHome.
Wyniki sprzedażowe w górę
Stworzona przez SonarHome e-platforma dla sprzedających i kupujących mieszkania jest narzędziem analitycznym. Bazuje na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym.
— Pomagamy konsumentom wycenić orientacyjną wartość mieszkania. Ekspertom rynkowym, w tym agentom nieruchomości, oferujemy szczegółowe dane o konkurencji, o tym, jak wygląda rzeczywista sprzedaż mieszkań, jakie są różnice między ich cenami ofertowymi a transakcyjnymi. Nasze narzędzie pomaga im osiągać lepsze wyniki sprzedażowe. Wyłapujemy mieszkania, które się nie sprzedały i sztucznie zawyżały ceny — podkreśla Mateusz Romanowski.
Obecnie z usług spółki korzysta ok. 300 agencji. Na jej przychody składają się prowizje od agencji, z którymi współpracuje. Rocznie SonarHome uczestniczy w tysiącu transakcjach.
— W ramach nowego modelu biznesowego nasze przychody rosną o ok. 100 proc. rok do roku. W ubiegłym roku wyniosły 4 mln zł wobec ok. 2,5 mln zł w 2023 r. W tym roku szacujemy je na co najmniej 7 mln zł — zaznacza Mateusz Romanowski.
Szacuje, że tym roku po raz pierwszy spółka osiągnie zysk netto. Powinien on wynieść ok. 700 tys. zł. W ubiegłym roku strata spółki sięgnęła 250 tys. zł.
Start-up działa na trzech rynkach: polskim, węgierskim i rumuńskim. Ten pierwszy jest dla niego najważniejszy.
— Nasz udział w rodzimym rynku wynosi 1 proc. W perspektywie pięciu lat chcemy go zwiększyć do 10 proc. Widzimy potencjał rynku węgierskiego i rumuńskiego. Na razie nie przymierzamy się do podboju kolejnych krajów — mówi Mateusz Romanowski.
Spółka planuje natomiast rozwijać internetowe narzędzie do wyceny.
— Będziemy inwestować we własność intelektualną i w oprogramowanie bazujące na sztucznej inteligencji. Zależy nam na jeszcze dokładniejszej analizie rynku — zaznacza Mateusz Romanowski.
Zwiększyć rozpoznawalność marki
Twórca start-upu chce, by SonarHome był coraz bardziej widoczny na rynku.
— Inwestujemy w rozpoznawalność marki poprzez uczestniczenie w transakcjach z naszymi partnerami, analizę konkurencji i monitorowanie cen mieszkań — podkreśla Mateusz Romanowski.
Spółka zamierza rozwijać zupełnie nowe produkty. Wśród nich są m.in. aplikacje przeznaczone do analizy rentowności najmu mieszkań, charakterystyki gruntów, a także narzędzia służące agencjom nieruchomości do zarządzania kontaktami z klientami.
— Nie chcemy tworzyć tych rozwiązań sami. Raczej nastawiamy się na przejmowanie start-upów, które już je oferują — precyzuje Mateusz Romanowski.
Zdobyć kapitał od funduszy VC
W jaki sposób chce sfinansować te inwestycje? Dotychczas SonarHome pozyskiwał kapitał od funduszy VC, m.in. od Market One Capital, Kogito Ventures i aniołów biznesu.
— Rozważamy zdobycie dodatkowego kapitału od funduszy VC, które już w nas inwestowały, ale także od innych funduszy z rynku. Pod koniec roku oszacujemy, jakiego finansowania będziemy potrzebować na rozwój produktów uzupełniających — zaznacza Mateusz Romanowski.
Plany inwestycyjne wymagają powiększenia zespołu. Obecnie spółka zatrudnia 20 osób, w tym programistów, fachowców od obsługi klienta i marketingu.
— Rekrutujemy specjalistów od automatyzacji i programistów — mówi Mateusz Romanowski.
Nie wszystkie wyceny nieruchomości da się w pełni zautomatyzować. O ile te dotyczące mieszkań można ocenić na bazie obiektywnych czynników kształtujących ceny lokali, to już w przypadku innych, bardziej złożonych nieruchomości warto wziąć pod uwagę takie czynniki, jak np. walory inwestycyjne. Wycena nieruchomości jest bardzo wrażliwa na trendy, zachowania konsumenckie i procesy zachodzące w skali makro. Niewątpliwie bardzo pomocne w tym zakresie są narzędzia AI. Obok informacji dostarczanych przez osoby zainteresowane wyceną, narzędzia te uwzględniają dodatkowe parametry i dostosowują możliwą wartość nieruchomości do zagregowanych danych spoza obszaru wycenianej nieruchomości. Firmy, które zajmują się wyceną online, mogą stanowić dla pośredników dodatkowe źródło pozyskiwania klientów. Każda wycena nieruchomości to potencjalny klient.