Spada efektywność uproszczonej naprawy firm

opublikowano: 20-07-2021, 20:00

Przedsiębiorcy coraz częściej wykorzystują uproszczoną restrukturyzację do obrony przed działaniami ze strony wierzycieli.

MGW Corporate Consulting Group opublikowała raport na temat restrukturyzacji przedsiębiorstw w drugim kwartale tego roku. Wynika z niego, że w tym czasie otworzyło się aż 460 nowych postępowań restrukturyzacyjnych. To już czwarty kwartał z rzędu, gdy liczba restrukturyzacji szybko rośnie. Mariusz Grajda, partner zarządzający w MGW Consulting Corporate Group, zwraca uwagę, że dynamika tego wzrostu zaczęła hamować. Obecnie liczba restrukturyzacji wzrosła o 10,84 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem tego roku. Natomiast jeśli porównamy pierwszy kwartał 2021 r. do ostatniego kwartału 2020 r., to wzrost wynosił aż 31 proc.

Zatrzymać egzekucje
Zatrzymać egzekucje
– Uproszczona restrukturyzacja stanowi aż 92 proc. wszystkich postępowań. Niestety, najczęściej sięgają po nią podmioty, które chcą zabezpieczyć ryzyko egzekucji – mówi Mariusz Grajda, partner zarządzający w MGW Consulting Corporate Group

– Jednym z czynników wpływających na wzrost liczby restrukturyzacji mógł być pierwotny termin obowiązywania uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego, który wygasał w czerwcu. Jednak ustawodawca uchwalił nowelizację, która wydłużyła okres dostępności tego instrumentu do końca listopada 2021 r. – mówi Mariusz Grajda.

Jeszcze w czwartym kwartale 2020 r. uproszczone restrukturyzacje stanowiły 77 proc. wszystkich postępowań. Po pierwszych trzech miesiącach tego roku było to już 86 proc., a obecnie – 92 proc.

– Taka struktura restrukturyzacji jest niepokojąca, bo zauważamy spadek efektywności uproszczonej restrukturyzacji. Dłużnicy wybierają to postępowanie m.in. ze względu na możliwość szybkiej realizacji. Jednak najczęściej sięgają po nie podmioty, które po prostu chcą zabezpieczyć dzięki temu ryzyko egzekucji. Niestety, często nie towarzyszy temu głębsza koncepcja planu restrukturyzacyjnego i działanie to w niektórych przypadkach można odczytywać wyłącznie jako krótkoterminową chęć obrony przed działaniami wierzycieli – mówi Mariusz Grajda.

W drugim kwartale tego roku najwięcej restrukturyzacji otworzyły podmioty działające w branży rolniczej. Drugim co do wielkości sektorem ze znaczną liczbą postępowań są tzw. „pozostałe usługi”, a więc przedsiębiorstwa działające w ramach PKD od 64 do 96. Struktura tej grupy jest bardzo rozproszona, ale na pierwszy plan wysuwają się firmy wyspecjalizowane w zarządzaniu nieruchomościami pod wynajem. Sporą część stanowią także podmioty prowadzące działalność profesjonalną, naukową i techniczną. Najczęściej oferują usługi projektowania inżynierskiego lub doradztwo związane z maszynami.

Eksperci MGW Consulting Corporate Group podsumowują, że przedsiębiorcy wchodzą właśnie w kolejną fazę walki z kryzysem pandemicznym. Jest ryzyko, że bez analizy swoich szans na przetrwanie wiele firm działających w najbardziej poszkodowanych branżach nie przetrwa.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane