Spadają ceny wynajmu sal

Karolina Guzińska
opublikowano: 2001-09-14 00:00

Spadają ceny wynajmu sal

Według raportu Instytutu Zarządzania, coraz gorsza koniunktura gospodarcza stymuluje obniżkę cen oraz dopasowanie oferty szkoleniowo-noclegowej dla grup zorganizowanych. Wpłynął na to także wyraźny wzrost konkurencji. Aby przyciągnąć klienta, niektóre hotele i ośrodki szkoleniowe obniżyły w 2001 r. ceny wybranych usług nawet o połowę.

Od 15 września będzie dostępna druga edycja raportu „Rynek Ośrodków Szkoleniowych i Konferencyjnych w Polsce”, który przygotował Instytut Zarządzania.

Wydawnictwo przybliżające stan i potencjał obiektów przystosowanych do organizacji spotkań biznesowych ma dostarczać menedżerom aktualne dane potrzebne do podjęcia decyzji gdzie warto zorganizować szkolenie czy wyjazd integracyjny.

Duże zmiany

Aleksandra Zgraja, menedżer projektu w Instytucie Zarządzania, autorka raportu, uważa, że najistotniejszą zmianą, jaka zaszła na rynku ośrodków konferencyjnych w 2001 r., jest lepsze dopasowanie oferty do potrzeb grup szkoleniowych. Dotyczy to zarówno ceny wynajęcia sali — średnia cena wynajmu spadła z 704 zł w 2000 r. do 537 zł w 2001 r. — jak i jakości oferowanych usług.

— Wraz ze zwolnionym tempem wzrostu gospodarczego, hotele i ośrodki szkoleniowe zaczęły przystosowywać się zarówno liczbą miejsc jak i ceną do konkurowania w trudnych chwilach — zwłaszcza że budżety na szkolenia są coraz mniejsze. Istniejąca baza jest coraz lepiej dostosowana do różnorodnych potrzeb firm szkoleniowych i przedsiębiorstw wysyłających całe grupy pracowników na wyjazdy integracyjne. Cieszy widoczna profesjonalizacja usług szkoleniowo-konferencyjnych świadczonych w hotelach — komentuje Aleksandra Zgraja.

Dodaje, że w 2001 roku rozrosły się istniejące duże sieci hoteli oraz powstało wiele nowych centrów konferencyjnych poza obszarami aglomeracji miejskich.

— Obiekty te kuszą bogatą infrastrukturą, której poziom nie odbiega od europejskiego, atrakcyjnym położeniem oraz cenami niższymi od tradycyjnie najwyższych, czyli warszawskich. Wiele inwestycji i remontów poczynionych przez obiekty będzie musiało poczekać długie lata na zwrot, bo aby przyciągnąć klienta, ceny niektórych usług hotelowych w regionach dotkniętych przez spadek koniunktury są często o połowę niższe niż w zeszłym roku — informuje autorka raportu.

Ponadto w porównaniu z zeszłym rokiem więcej, bo 57 proc. ośrodków, przystosowanych jest do przyjmowania grup osób niepełnosprawnych.

Lepsze zaplecze

W 2001 r. wzrósł zakres działań prowadzonych przez hotele i ośrodki szkoleniowe.

— Wszyscy respondenci deklarują organizację szkoleń, przy czym 96 proc. prowadzi działalność hotelową, 99 proc. gastronomiczną, 86,7 proc. organizuje spotkania integracyjne, a 78 proc. zajmuje się organizacją imprez plenerowych — wyjaśnia Aleksandra Zgraja.

Natomiast 65 proc. badanych oferuje grupom zorganizowanym specjalne pakiety, uwzględniające kompleksowe ceny usług konferencyjnych, gastronomicznych i hotelowych.

— Średnia cena pełnego pakietu usług szkoleniowo-noclegowych, w skład którego wchodzą: nocleg ze śniadaniem w pokoju dwuosobowym, wynajęcie na 8-10 godzin sali konferencyjnej z podstawowym wyposażeniem audiowizualnym, 2 przerwy na kawę oraz obiad, wynosi: 172 zł na osobę dla grupy do 50 osób, 171 zł dla grupy od 50 do100 osób oraz 160 zł dla grup powyżej 100 osób — informuje autorka raportu.

Co drugi respondent deklaruje obecność business centre w swoim ośrodku.

— Tylko w 77 proc. obiektów występuje podstawowy element wyposażenia sal konferencyjnych — nagłośnienie sal z dwoma głośnikami. Mikrofony bezprzewodowe występują w 71 proc. hoteli, a 90 proc. z nich ma dostęp do Internetu oraz własne strony WWW. E-mail występuje w 86 proc. hoteli. Około 75 proc. największych sal w hotelach ma nagłośnienie, podobnie jest z zaciemnieniem — 79 proc. Trochę gorzej wypada na tym tle pytanie o klimatyzację w salach — w dalszym ciągu co drugi hotel w ogóle jej nie posiada — podsumowuje Aleksandra Zgraja.

Oznaki recesji

Autorka raportu zauważyła wyraźny wzrost potencjału noclegowego w wyniku rozbudowy małych ośrodków oraz budowy dużych centrów, które mogą pomieścić do 1,5 tys. osób.

— Hotele oferują średnio 177 miejsc noclegowych. Podobnie jak w poprzednich porównaniach, liderem pod względem miejsc noclegowych i ceny jest województwo mazowieckie, gdzie w obiekcie znajduje się średnio 58 pokoi jednoosobowych w cenie 255 zł za pokój oraz 128 dwuosobowych w cenie 313 zł za pokój. W porównaniu z 2000 r. baza noclegowa jest większa, natomiast ceny pokoi spadły, co jest oznaką wzrostu konkurencji na rynku lub recesji — twierdzi Aleksandra Zgraja.

W całej ofercie dla grup zorganizowanych najbardziej, bo dwukrotnie, wzrosły ceny wyżywienia.

— Średnie wyżywienie całodzienne wzrosło z 66 zł w ubiegłym roku do 106 zł w 2001 r. W dalszym ciągu ceny są zdecydowanie najwyższe w wojewodztwach mazowieckim i wielkopolskim, a najniższe w podlaskim i zachodniopomorskim — dodaje Aleksandra Zgraja.

Przyznaje także, że wraz ze wzrostem średniej liczby miejsc szkoleniowych, noclegowych oraz cen wyżywienia, spada procent ośrodków organizujących zewnętrzne atrakcje dla gości: kuligi, ogniska, przejazdy bryczkami.

— Aktywność obiektów turystycznych pod względem organizowania imprez plenerowych w Polsce spadła w porównaniu z zeszłym rokiem. Prawdopodobnie jest to przyczyną cięcia kosztów — przypuszcza Aleksandra Zgraja.

Karolina Guzińska

[email protected] % (22)6116217