Spektakularne inicjatywy

opublikowano: 27-06-2019, 22:00

CSR w naszym kraju obejmuje wiele zagadnień — od edukacji i organizowania aktywności dla najmłodszych przez wsparcie osób wykluczonych po popularyzację najlepszych praktyk ekologicznych.

Każda firma ma własne priorytety, od których zależy jej polityka społeczna. Jest jednak wspólny mianownik. Pomijając ogólne trendy w CSR, np. ekologię, przedsiębiorstwa chętnie stawiają na inicjatywy swoich pracowników, a także realizują projekty w dziedzinach, w których się specjalizują. Banki organizują np. praktyki dla studentów finansów czy matematyki, a deweloperzy pokazują CSR przez pryzmat tzw. zrównoważonych budowli.

Dla uczniów i seniorów

Szczególną rolę w polityce CSR odgrywa edukacja. Sztandarowym projektem firmy farmaceutycznej Adamed jest program naukowo- -edukacyjny dla młodzieży w wieku 15-19 lat — Adamed SmartUP. Ma na celu popularyzację nauk ścisłych i przyrodniczych. W pięciu dotychczasowych edycjach zarejestrowało się ponad 31 tys. uczniów. Co roku najlepsi biorą udział w dwutygodniowym obozie naukowym, a na najzdolniejszych czeka też stypendium naukowe.

— Dla uczestników programu ten etap jest często przełomowym momentem w podjęciu decyzji o studiach na najlepszych uczelniach w Polsce i za granicą oraz impulsem do rozpoczęcia kariery naukowej — zapewnia Martyna Strupczewska, menedżer ds. CSR w firmie Adamed.

Natomiast mBank skupia się m.in. na promowaniu matematyki i wspieraniu edukacji matematycznej. Od sześciu lat prowadzi program grantowy mPotęga, dzięki któremu nawet co piąty uczeń w polskiej szkole zetknął się z nowatorskimi metodami nauczania matematyki.

— Tym programem wyrównujemy szanse dzieci z obszarów wiejskich, bo bardzo duża część projektów prowadzonych jest właśnie w małych miejscowościach i na wsiach. Dotąd przeznaczyliśmy na ten program ponad 5,5 mln zł — podaje Iwona Ryniewicz, prezes Fundacji mBanku.

Bank wydał też książkę „Matematyka jest wszędzie” autorstwa Mai Kramer. Książka, nie zawierając żadnego wzoru, zachęca całe rodziny do odkrywania przyjaznego świata matematyki. Zamówiło ją już ponad 107 tys. osób. Również Santander Bank Polska stawia na wsparcie edukacji finansowej, tworząc m.in. projekt Finansiaki. Na stronie WWW przygotowano dla pedagogów pakiet gier, quizów i gotowych do użycia scenariuszy lekcji. Bank opracował też grę dla nastolatków, Liderzy Europy, bazującą na podstawach ekonomii. Jednocześnie prowadzi zajęcia edukacyjne dla seniorów.

— Dzięki takim inicjatywom chcemy pokazać, że poznawanie świata pieniędzy może być ciekawe, łatwe i przyjemne niezależnie od wieku — podkreśla Katarzyna Teter, menedżer ds. społecznej odpowiedzialności biznesu Santander Bank Polska.

Natomiast Grupa Enea w programie Enea Akademia Sportu pomaga szkolić i trenować około 3 tys. dzieci, a jej projekt Enea Akademia Talentów wspiera rozwój uzdolnionych uczniów w rozmaitych dziedzinach: od sportów walki przez historię, fotografię, taniec po matematykę czy kodowanie. Koncern prowadzi też warsztaty dla seniorów. Uczestnicy spotkań „Enea dla pokoleń. Wspólnie o bezpieczeństwie” mogą dowiedzieć się m.in., jak czytać umowy handlowe, i odbywają praktykę z udzielania pierwszej pomocy. Dotychczas w warsztatach wzięło udział 1,4 tys. seniorów.

1646e18c-8c31-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Piktogramy i język migowy

Do sztandarowych i najbardziej rozpoznawalnych przedsięwzięć Capgemini należał Projekt Teatr prowadzony przez 10 lat, do 2018 r. Co roku kilkudziesięciu pracowników wspólnie przygotowywało przedstawienie teatralne, z którego dochód płynął na cele charytatywne.

— Próby do spektakli trwały średnio cztery miesiące, a pracownicy spotykali się po pracy i w weekendy, poznając tajniki gry aktorskiej pod okiem doświadczonych reżyserów. Przez całą dekadę trwania projektu udało się uzbierać 180 tys. zł — wylicza Elżbieta Sieniawska, menedżer ds. CSR w Capgemini.

Bardzo ciekawą inicjatywą, jak wskazują eksperci firmy doradczej Go Responsible, jest „Segreguję — nie widzę przeszkód” spółki Eneris Surowce. Ma na celu zniesienie barier przy segregacji śmieci przez osoby niewidome lub niedowidzące. Firma opracowała w tym celu zestaw naklejek z napisami w alfabecie Braille’a — kontrastowe kolory bądź proste i wypukłe piktogramy. Naklejki są udostępniane bezpłatnie wszystkim podmiotom, które chcą się angażować w ten projekt. Z kolei pracownicy sklepu IKEA Łódź zainicjowali projekt IKEA dla wszystkich i nauczyli się języka migowego. Wdrożono także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i ludzi starszych.

Bez smogu i barier

W 2018 r. z inicjatywy PwC powstał program wolontariatu pracowniczego Biznes kontra smog. W pierwszej edycji przeszkolono prawie 10 tys. dzieci i młodzieży na temat czystego powietrza i przeciwdziałania powstawaniu smogu. W planach jest kolejna edycja programu, która ruszy po wakacjach. Stanem środowiska zajmuje się też Citi Handlowy. Spektakularną aktywnością CSR banku jest Światowy Dzień Citi dla Społeczności. Akcja co roku angażuje ponad 100 tys. ludzi w 90 krajach. W Polsce przez 13 lat udało się pomóc prawie 300 tys. osób. Projekty skupiają się wokół edukacji finansowej i cyfrowej, wsparcia dla grup wykluczanych i poprawy warunków bytowych, w tym stanu środowiska.

— W tym roku posadzimy w Warszawie ponad tysiąc roślin antysmogowych, a wspólnie z miastem zorganizujemy też jedną z największych akcji krwiodawstwa — zapowiada Dorota Szostek-Rustecka, prezes Fundacji im. Leopolda Kronenberga przy Citi Handlowym.

Przedsiębiorcy realizują również politykę CSR bezpośrednio przez rozwiązania, które stosują w swojej ofercie. Skanska na przykład postawiła na budowę osiedli mieszkaniowych bez barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych. W 2018 r. oddała w Warszawie Holm House — pierwsze w Polsce osiedle mieszkaniowe spełniające normy certyfikacji Obiekt bez barier. Deweloper promuje też zdrowy, aktywny tryb życia w zgodzie z naturą, budując np. infrastrukturę dla rowerów, czyli stacje ich napraw i mycia, a także ścieżki rowerowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu