Czytasz dzięki

Split payment pogarsza płynność

opublikowano: 28-10-2019, 22:00

Co szósty przedsiębiorca skarży się, że stosowanie podzielonej płatności negatywnie wpływa na jego finanse.

Mechanizm podzielonej płatności VAT obowiązuje od 1 lipca 2018 r. Teoretycznie wejście w ten system jest dobrowolne, ale w praktyce to od nabywców towarów i usług w dużym stopniu zależy, czy dostawca zostanie weń włączony. Nabywca decyduje bowiem, czy płaci wszystko na jeden rachunek czy rozdziela zapłatę na kwotę netto i podatek, który przelewa na kontrolowany przez skarbówkę rachunek VAT swojego kontrahenta.

Złoty, banknoty
Zobacz więcej

Złoty, banknoty fot. WM

— Wyniki naszego badania przeprowadzone wśród przedsiębiorstw handlujących z odroczonym terminem płatności potwierdzają, że split payment rozszerzył się wskutek działań kontrahentów. Przez rok ponad 42 proc. mikro-, małych i średnich firm zostało przekonanych przez nich do stosowania mechanizmu podzielonej płatności. Największą presję na to ze strony kontrahentów odczuł handel — mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Aż 50,4 proc. respondentów z tej branży przyznało, że zostało włączonych w mechanizm podzielonej płatności. Na kolejnych pozycjach wśród sektorów, w których split payment został najbardziej rozpowszechniony, znalazły się przemysł (46,8 proc.) oraz transport (43,4 proc.). Dalej jest budownictwo (37,2 proc.) i usługi (32,5 proc.). Przy tym ponad połowa badanych firm uważa, że stosowanie podzielonej płatności nie ma znaczenia dla płynności finansowej prowadzonego biznesu.

Nieco ponad jedna czwarta nie spotkała się z mechanizmem split payment, więc trudno w ich przypadku mówić o jakichkolwiek konsekwencjach. Natomiast co szósty przedsiębiorca (16,9 proc.) uważa, że wpływ tego mechanizmu na płynność finansową biznesu jest negatywny. Najwięcej krytycznych ocen pada ze strony spółek transportowych (22,6 proc.) oraz handlowych (19,6 proc.). Najmniej negatywnych opinii w kwestii pogorszenia płynności finansowej przez split payment pojawia się ze strony przedstawicieli przemysłu (12,8 proc.), budownictwa (14 proc.) i usług (16,6 proc.). Generalnie zatem split payment nie pogarsza w znaczący sposób sytuacji płynnościowej większości firm, choć dla części przedsiębiorstw jest problemem.

— Pewne obawy rodzi perspektywa rosnącej skali rozliczeńw tym mechanizmie, idąca w parze z wciąż utrzymującym się niekorzystnym zjawiskiem nieterminowego regulowania należności między firmami, które według naszych analiz zmusza połowę firm do czekania na pieniądze od odbiorców przez ponad dwa miesiące od wyznaczonego terminu. Z drugiej jednak strony warto podkreślić, że od 1 listopada z rachunku VAT będzie można regulować wszelkie zobowiązania publiczno- -prawne, wobec tego pieniądze na nim zgromadzone nie będą już zamrożone w takim stopniu, jak do tej pory — zwraca uwagę Sławomir Grzelczak.

Od 1 listopada stosowanie podzielonej płatności będzie obowiązkowe przy transakcjach o wartości powyżej 15 tys. zł brutto. Tak będzie w przypadku 150 pozycji ujętych w załączniku nr 15 do ustawy o podatku VAT.

Sprawdź program "Venture Capital Forum", 10 grudnia 2019, Warszawa >>

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane