Społeczeństwo się zieleni. Czy biznes też?

opublikowano: 21-11-2014, 00:00

Większość Polaków zna pojęcie zrównoważonego rozwoju.

Popieramy selektywną zbiórkę odpadów. Aż o połowę wzrósł w ostatnich dwóch latach odsetek wykorzystujących energooszczędne oświetlenie i o jedną czwartą tych, którzy oszczędzają wodę — wynika z „Badania świadomości osobistego wpływu człowieka na środowisko” przeprowadzonego przez Fundację Nasza Ziemia, a sfinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wniosek: nasze społeczeństwo staje się coraz bardziej zielone. Czy dotyczy to także przedsiębiorców?

— Pod hasłem społecznej odpowiedzialności biznes angażuje się w ochronę środowiska. A jednak — porównując wyniki ostatniego badania i tego sprzed dwóch lat — może odnieść wrażenie, że dziś firmy ostrożniej podchodzą do inicjatyw ekologicznych.

Tłumaczą to zarówno nieustępującym kryzysem, jak i obserwacją, że na efekty takich działań trzeba długo czekać — wskazuje Sławek Brzózek, prezes Fundacji Nasza Ziemia. Tym, co może przekonać biznes do zrównoważonego rozwoju, są dwa czynniki. Po pierwsze, świadomość, że w dłuższej perspektywie to się zwyczajnie opłaca. Po drugie, coraz większy nacisk społeczeństwa. Dowód: jeśli dwa lata temu tylko niecałe 4 proc. respondentów odpowiedzialnością za stan środowiska obarczało zakłady przemysłowe, obecnie ten wskaźnik zbliża się do 27 proc.

— Chyba jeszcze większym optymizmem napawa to, że — inaczej niż przed 20 laty — nie oczekujemy, że to państwo zajmie się za nas ekologią. Dzisiaj dziewięciu na 10 ankietowanych deklaruje, że to zadanie każdego z nas — podkreśla Sławek Brzózek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane