Sprawdzone patenty na lepsze wyniki

opublikowano: 03-09-2017, 22:00

Jak zrobić więcej bez zatrudniania kolejnych ludzi? Co specjalista, to inna sugestia.

Na kłopoty z zespołową efektywnością Ilona Skwarka, prowadząca 12-osobową firmę rodzinną w Łodzi, podsuwa dwie metody — delegowanie obowiązków i zaufanie. Zlecając pracownikowi zadania — tłumaczy — trzeba znać jego mocne i słabe strony, a także mieć szerszą perspektywę, uwzględniając zarówno poszczególne jednostki, jak i cały zespół. — Nie chodzi o to, by wszyscy robili wszystko, ale żeby każdy robił to, co do niego należy i w czym jest najlepszy. Tak atuty jednych niwelują minusy drugich — wyjaśnia biznesmenka. Co do zaufania — dla menedżerki jest ono nie tylko kwestią emocjonalną i moralną, ale też praktyczną. — Im więcej zaufania, tym mniej kontroli. Dzięki temu właściciel przedsiębiorstwa może wygospodarować sobie czas na odpoczynek i obmyślanie strategii na następne miesiące i lata — mówi Ilona Skwarka. Natomiast mecenasi Konrad Krawczyk i Bartosz Graś z kancelarii Kijewski Graś uświadamiają, co może sparaliżować podwładnych — ogromne, złożone i czasochłonne wyzwanie. Rozwiązanie widzą w planowaniu i komunikacji. — Pracę warto podzielić na skonkretyzowane etapy, dzięki czemu kolejne podejmowane czynności będą jasno i przejrzyście określone, dla nas i współpracowników — podkreślają prawnicy. Ich zdaniem tym, co hamuje pracę, jest często nadmierna hierarchizacja. W dobie szybkiego przepływu informacji — twierdzą — zbyt dużo poziomów zależności szkodzi efektom. Za ideał uważają strukturę opartą na małych zespołach zadaniowych (do pięciu osób) z liderami podporządkowanymi komórce decyzyjnej (szef projektu, zastępca). — Współpraca kilkuosobowych grup z zespołem wsparcia informacyjnego i technicznego zapewnia szybki i wymagany skutek przez pozyskanie koniecznych danych, decyzję i wykonanie zadania — wskazują Konrad Krawczyk i Bartosz Graś. A czy przepisem na wzrost wydajności nie jest zatrudnianie specjalistów o głośnych nazwiskach? Niekoniecznie. Supergwiazdorskich fachowców często cechuje przerost ambicji, arogancja, wielkie ego wyjątkowych mężczyzn. To zaś prowadzi do niezdrowej rywalizacji, konfliktów w zespole. Załagodzić je może menedżer mediator, który — według trenerów Wojciecha Hamana i Jerzego Guta — postępuje jak Tewje Mleczarz ze „Skrzypka na dachu”. Dwóch Żydów prosi go o rozstrzygnięcie sporu. Wysłuchawszy relacji jednego, przyznaje mu rację. Oponent opowiada coś przeciwnego, na co słyszy: „Masz rację”. Ktoś trzeźwo zauważa: „Tewje, przecież nie może być tak, żeby oni obaj mieli naraz rację”. I tym razem Tewje mówi: „Masz rację”. W książce „Szef to zawód” Haman i Gut piszą: „Mediator nie jest od rozstrzygania sporów. Jego zadanie polega na nazwaniu problemu”.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane