Sprzedaż autobusów spadła aż o 34 proc.

Paweł Janas
17-07-2001, 00:00

Sprzedaż autobusów spadła aż o 34 proc.

Po sześciu miesiącach 2001 r. na krajowy rynek trafiło zaledwie 586 autobusów. To o ponad 34 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zdaniem producentów, winne są głównie opóźniające się zamówienia na gimbusy oraz mizeria finansowa PKS-ów.

Pierwsze półrocze nie okazało się łaskawe dla producentów i importerów autobusów. Do klientów trafiło w tym okresie 586 autobusów — o 34,3 proc. mniej niż w porównywalnym okresie 2000 r. Nie widać również oznak znaczącej poprawy sytuacji.

— Jeśli do końca ubiegłego roku na rynek trafiło 1642 autobusy, to w tym roku rynek nie wchłonie więcej niż 1000-1250 sztuk — prognozuje Andrzej Krzanowski, prezes Autosana.

Winne szkolne...

Większość firm na koniec czerwca zanotowało znaczące spadki sprzedaży. Największe stały się udziałem polskich producentów, skupionych w grupie Zasada. Autosan zdołał umieścić na krajowym rynku 198 autobusów — o 51,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2000 r. Z kolei Jelcz sprzedał 130 pojazdów — o 40,6 proc. mniej.

Zdaniem producentów, na słabe wyniki pierwszego półrocza w dużej mierze wpłynęło opóźnienie w realizacji dostaw autobusów szkolnych.

— Sytuacja całego rynku jest zbliżona do ubiegłorocznej. Można ją określić jednym słowem: stagnacja — komentuje Sylwester Wojewódzki, prezes firmy Kapena, producenta autobusów ze Słupska.

...i prywatyzacja PKS-ów

Producenci zwracają również uwagę, że na kondycję rynku źle oddziałuje również sposób prywatyzacji PKS-ów.

— PKS-y nie chcą obecnie podwyższania kapitału akcyjnego, bowiem za stosunkowo niewysoką cenę są do wykupienia spore pakiety akcji zarówno dla kadry menedżerskiej, jak i dla załogi. Dopiero zakończenie prywatyzacji może zaowocować decyzjami o większych zakupach — podkreśla Andrzej Krzanowski.

Jego zdaniem, sytuację finansową PKS-ów komplikuje też fakt, iż do tej pory nie wszystkie z nich otrzymały refundacje za dopłaty do biletów ulgowych w 2000 r.

Niektórzy mają jednak powody do zadowolenia. Kapena znalazła nabywców na 47 autobusów — o 85,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Duży procentowo wzrost zanotował również Mercedes, który sprzedał 17 autobusów — o 70,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Sprzedaż autobusów spadła aż o 34 proc.