Sprzedaż cementu wreszcie drgnęła

Anna Bytniewska
opublikowano: 16-06-2009, 00:00

W maju pierwszy raz

W maju pierwszy raz

od początku roku wzrosła

sprzedaż cementu.

Eksperci mówią, że

za wcześnie na optymizm.

Maj potwierdził stopniowe odwracanie się trendu spadkowego na krajowym rynku cementu. Po pięciu miesiącach 2009 r. branża sprzedała ponad 5,3 mln ton, czyli o 17,5 proc. mniej niż w takim samym okresie 2008 r., ale po czterech miesiącach tego roku sprzedaż cementu była mniejsza aż o 24,5 proc. Co ciekawe — tylko w maju cementownie sprzedały ponad 1,6 mln ton cementu, co oznacza wzrost o 4,6 proc. w porównaniu z majem 2008 r. To pierwszy wynik nad kreską od kilku miesięcy. Jeszcze w kwietniu cementownie ulokowały na rynku tylko 92,1 proc. tego, co w kwietniu 2008 r.

Dwie lokomotywy

Przedstawiciele branży cementowej podkreślają, że wzrost sprzedaży w maju to efekt inwestycji infrastrukturalnych.

— W kolejnych miesiącach sprzedaż powinna ukształtować się na takim poziomie jak w takim samym okresie 2008 r. Jeśli Ministerstwo Infrastruktury, tak jak obiecało, zaktywizuje swoje plany, to cementownie mogą sprzedać w sezonie jeszcze więcej cementu — podkreśla Jan Deja, dyrektor Stowarzyszenia Producentów Cementu.

Jego zdaniem, nadal nie widać ożywienia w deweloperce, ale są symptomy stabilizacji.

— Budownictwo indywidualne natomiast nie wyhamowało — twierdzi Jan Deja.

Można zaryzykować twierdzenie, że przyśpiesza. Potwierdza to sprzedaż cementu workowanego, która wyniosła w maju 509,4 tys. ton i wzrosła w porównaniu z majem 2008 r. o 16,1 proc. W kwietniu natomiast wyniosła 461,9 tys. ton i była wyższa niż rok wcześniej o 7,3 proc.

— Dane z maja pokazują, że cementownie w Polsce radzą sobie całkiem dobrze na tle całej branży w Europie. Zakładamy, że w 2009 r. sprzedamy 16,5 mln ton cementu, nieco mniej niż w 2008 r. [16,8 mln ton — red.] — mówi Jan Deja.

Mogło być lepiej

Eksperci studzą ten optymizm.

— Wzrost sprzedaży cementu w maju o 4,6 proc. jest efektem jedynie sezonowości. Gdyby zwiększyła się ona o 15 proc., moglibyśmy mówić o ożywieniu. Mamy jednak procedury przetargowe, które powodują, że proces wyłaniania wykonawców inwestycji infrastrukturalnych wydłuża się nadmiernie i dopiero teraz rozpoczynają się prace, co ma takie, a nie inne odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży cementowni — mówi Zbigniew Bachman, wiceprzewodniczący Komitetu Budownictwa przy Krajowej Izbie Gospodarczej.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bytniewska

Polecane