Wyniki sprzedaży detalicznej w hiszpańskiej gospodarce poddają się wahaniom, a coraz większe piętno odciska na niej inflacja, informuje Reuters.

Według danych Narodowego Instytutu Statystycznego INE, w listopadzie 2022 r. sprzedaż detaliczna zmniejszyła się o 0,6 proc. w ujęciu rocznym wobec zwyżki o 1 proc. w październiku.
Czynnikiem, który miał największe negatywne przełożenie na wyniki sprzedaży była żywność. W porównaniu do listopada 2021 r. jej sprzedaż zmniejszyła się o 3,6 proc. r/r wyraźnie przebijając sięgający 0,5 proc. wzrost sprzedaży pozostałych towarów.
W ujęciu miesięcznym sprzedaż zwiększyła się o 3,8 proc. dynamizując się po 0,4 proc. wzroście miesiąc wcześniej. W tym przypadku czynny udział miały paliwa, których spadek cen pozwolił na zwiększenie zakupów.
Przecena paliw pozytywnie wpłynęła na inflację obniżając jej roczną stopę. Dynamika CPI wyhamowała w listopadzie do 6,8 proc. z 7,3 proc. w październiku, głównie dzięki niższym cenom paliw i energii elektrycznej, a także bardziej umiarkowanemu wzrostowi cen odzieży i obuwia w nowym sezonie w porównaniu do 2021 r. Problemem jednak pozostaje nadal żywność, szczególnie świeża, która jest jednym z największych czynników inflacjogennych.