Sprzedaż mieszkań w dół, ceny w górę

Maleje liczba transakcji, ale rosną ceny. Deweloperzy są spokojni, bo przychody ze sprzedaży pozostają zadowalające — wynika z raportu JLL.

Drugi kwartał 2019 r. na rynku deweloperskim przyniósł w porównaniu z poprzednim kwartałem wyraźny spadek — zarówno pod względem liczby lokali wprowadzonych do sprzedaży, jak i sprzedanych. Deweloperzy działający w sześciu największych miastach Polski — Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście, Poznaniu i Łodzi — sprzedali 15,1 tys. mieszkań, o 8 proc. mniej niż kwartał temu i o 20 proc. mniej niż w rekordowym IV kw. 2017 r. — podaje raport JLL.

Zdaniem ekspertów sprzedaż nowych mieszkań w Polsce wciąż utrzymuje się na bardzo dobrym poziomie, ale wyniki z 2017 r. już się nie powtórzą. Od kwietnia do czerwca deweloperzy na rynek dostarczyli 14,9 tys. nowych mieszkań, o 11,5 proc. mniej kw./ kw. Dało to najsłabszy rezultat od sześciu kwartałów.

— Spadek podaży jest przede wszystkim efektem braku terenów, problemów z uzyskiwaniem pozwoleń na budowę, trudności z wykonawstwem, ale też ostrożnością niektórych firm — wylicza Katarzyna Kuniewicz, dyrektorka działu badań rynku mieszkaniowego JLL.

Słabsza sprzedaż lokali nie wpłynęła na ceny mieszkań. Na żadnym z monitorowanych przez JLL rynków nie odnotowano spadku. Kwartał do kwartału podrożało w Krakowie — o 5,7 proc., Trójmieście — o 3,4 proc., Warszawie — o 2,2 proc. oraz Wrocławiu — o 1,9 proc. W Łodzi i Poznaniu ceny się nie zmieniły.

— Tam gdzie brakuje podaży, ceny będą dalej rosły. Nawet jeśli wolniej, zwłaszcza w segmencie mieszkań o podstawowym standardzie, to nie powinno to zagrozić deweloperom utratą płynności. Ceny mogą się nie zwiększyć jedynie w wąskim segmencie najdroższych apartamentów. Z drugiej strony wysokie koszty realizacji i ograniczona podaż gruntów utrudniają uzupełnianie oferty — mówi Katarzyny Kuniewicz.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Rosnące koszty przełożą się na wyższe ceny. Na koniec czerwca 2019 r. na nabywców czekało w sprzedaży 51,3 tys. lokali. Jednak klienci nie do wszystkich wprowadzą się od razu. Co drugie mieszkanie w ofercie dewelopera będzie oddane w 2020 r., 27 proc. — czyli około 14 tys. — w 2021 r. W całej puli najmniej jest mieszkań już wybudowanych i gotowych do zamieszkania, stanowią około 7 proc.

— Kupujemy mieszkania na bardzo początkowych etapach, dlatego też na sześciu rynkach z ponad 51 tys. mieszkań tylko do 3,5 tys. można się wprowadzić już dziś. Pozostałe są dopiero w budowie — mówi Katarzyna Kuniewicz.

Zapewnia, że na obniżkę cen w drugim półroczu nie ma co liczyć.

— Nie da się bez rezygnacji z marży i obcięcia kosztów na placu budowy obniżyć cen mieszkań, które są w ofercie sprzedażowej. Jeżeli ceny mają spaść w kolejnych kwartałach, deweloperzy muszą wprowadzać do ofert coraz tańsze mieszkania, a na to się nie zapowiada — dodaje ekspertka.

Sytuacja firm deweloperskich wydaje się dość bezpieczna.

— Stopy procentowe zachowują stabilny poziom, a ankiety GUS-u dotyczące skłonności do zakupu mieszkań pokazują, że chęć Polaków do kupna mieszkań nie maleje. Wyjątkiem mogą być relatywnie duże inwestycje nastawione na nabywców inwestujących z myślą o najmie krótkoterminowym. Naciski branży hotelarskiej, samorządów miast i przedstawicieli wspólnot mieszkaniowych mogą doprowadzić do ograniczeń krótkoterminowego najmu i jego mniejszej opłacalności — mówi ekspertka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Polecane