
Na tę wiadomość wielu polskich przedsiębiorców i klientów czekało od dawna. Amazon – największa obecnie platforma e-commerce na świecie – poinformował, że zamierza uruchomić polskojęzyczną wersję swojego serwisu. Do tej pory, od 2016 r., można było korzystać tylko z polskojęzycznej wersji niemieckiej witryny Amazon.de. To ma się zmienić. Celem jest "wprowadzenie pełnej oferty detalicznej dla konsumentów w Polsce". W ramach przygotowań do premiery serwisu od środy przedsiębiorcy planujący sprzedaż za pośrednictwem Amazona (w naszym kraju i globalnie) mogą rejestrować swoje konta po polsku na stronie https://sell.amazon.pl. Co oznacza dla nich ta zmiana?
– Polscy przedsiębiorcy już od kilku lat mają możliwość oferowania swoich produktów za pośrednictwem europejskich sklepów Amazon. Nadszedł czas na pełną ofertę detaliczną w Polsce. Wraz z uruchomieniem Amazon.pl polskim firmom będzie jeszcze łatwiej sprzedawać swoje produkty na tej platformie. Jest to szansa dla naszych rodzimych sprzedawców na rozwinięcie swojego biznesu i wzmocnienie swojej pozycji zarówno w kraju, jak i globalnie – mówi Martyna Krogulec, ekspert od Amazona i wiceprezes firmy Makinta.
Wstęp do sprzedaży
Co polscy przedsiębiorcy znajdą na stronie https://sell.amazon.pl? Mogą zarejestrować konto jako sprzedawca, wybrać plan sprzedażowy i dowiedzieć się, jak zamieszczać oferty na platformie oraz jak dostarczać produkty. Znajdą tu również użyteczne informacje dotyczące m.in. wymagań związanych z podatkiem VAT oraz zarządzania kontem firmy w serwisie Amazon.
– Nie powinniśmy się zastanawiać, „czy warto zacząć sprzedawać na Amazonie”, tylko „co zrobić, żeby się tam znaleźć” i zacząć to robić. Amazon to gigantyczny potencjał sprzedażowy. Dzięki niemu sprzedawcy mają możliwość dotarcia do ponad 300 mln aktywnych konsumentów na całym świecie. Dla polskich klientów ta zmiana oznacza dostęp do milionów unikatowych produktów w konkurencyjnych cenach, szybką dostawę i bardzo dobrą obsługę klienta, z której Amazon słynie – mówi Kinga Gawrońska, ekspert od Amazona i wiceprezes firmy Makinta.
Amazon działa obecnie na kilkunastu rynkach. Na naszym kontynencie były to do tej pory: Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania, Holandia i od niedawna Szwecja. Teraz dołączyła do tego grona Polska. W innych częściach świata jest obecny m.in. w Japonii, Indiach, Australii, Singapuru, Brazylii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i oczywiście w Stanach Zjednoczonych. Aby sprzedawać swoje produkty na tych rynkach, nie ma trzeba mieć kont w każdym z tych krajów. I tak np. rynki europejskie można obsługiwać dzięki jednej rejestracji.
Różnica w zasięgu
Polscy przedsiębiorcy oferujący produkty do sprzedaży do tej pory najczęściej korzystali z serwisu Allegro. Zasadniczą różnicą między nim a Amazonem jest zasięg.
– Sprzedający przez Amazona dzięki europejskim platformom może trafić z produktami do klientów z 30 krajów. Natomiast Allegro obejmuje tylko Polskę. Jak widać, różnica w potencjale jest olbrzymia – mówi Kinga Gawrońska.
Co dobrze sprzedaje się na Amazonie? Najlepsze wyniki sprzedaży notują takie kategorie produktów, jak elektronika, dom i ogród, sport, zdrowie, fitness, dziecko i outdoor.
– Wielkość sprzedaży zależy również od cech produktów, takich jak np. niewielki rozmiar czy szybka zużywalność. Oczywiście ważna jest konkurencyjność cenowa przy zachowaniu sensownej marży – zwraca uwagę Martyna Krogulec.
Ale – jak dodaje – przy odpowiedniej strategii wdrożenia i zarządzania firma sprzeda produkt o każdym parametrze i z każdej kategorii.
Jednak zanim przedsiębiorca zacznie sprzedawać na Amazonie, powinien dokładnie poznać zasady działania tej e-platformy. Warto zdobyć wiedzę dotyczącą m.in. pozycjonowania, tworzenia kart produktowych, prowadzenia kampanii reklamowych czy działania narzędzi do tworzenia promocji. Jak podkreślają ekspertki, bez tych informacji można stracić czas i pieniądze. Przedsiębiorca może też zlecić przeszkolenie osób zajmujących się sprzedażą lub przekazać konto pod opiekę zewnętrznych specjalistów.