Sprzedaż pikapów ostro hamuje

PJ
28-07-2008, 00:00

Spadek sprzedaży jest faktem. Jesienią okaże się, czy to przejściowe załamanie, czy też trwała tendencja.

Spadek sprzedaży jest faktem. Jesienią okaże się, czy to przejściowe załamanie, czy też trwała tendencja.

Jeszcze do niedawna rynek pikapów świetnie się w Polsce rozwijał. Nakręcały go: pełny odpis VAT przy zakupie pojazdu, rozwój rynku budowlanego i moda płynąca do nas ze Stanów Zjednoczonych. I nagle w świetnie działającej maszynie coś zazgrzytało. Według danych Samaru oraz koncernów motoryzacyjnych, w kwietniu, maju i czerwcu sprzedaż tych pojazdów zdecydowanie spadła (r/r odpowiednio o 42,6 proc., 53,7 proc. i 39,1 proc.).

Pikapy kupują głównie małe i średnie firmy.

— Zamówienia w budownictwie oraz w drogownictwie okazały się znacznie mniejsze, niż się spodziewano. Firmy zaczęły ciąć zakupy środków trwałych. Ofiarą są właśnie pikapy. Do ich kupowania zniechęca też m.in. wzrost kosztów prowadzenia firmy czy wyższe oprocentowania kredytów inwestycyjnych — tłumaczy Arkadiusz Tomala, dyrektor zarządzający MMC Cars, importera Mitsubishi.

To jednak nie wszystko.

— Pikapy zaczynają przegrywać z taniejącymi terenówkami i SUV-ami. I to mimo że ich zakup nie daje ulg podatkowych. Wielu klientów, szczególnie indywidualnych, przekonało się, że pikap to mało komfortowy pojazd ciężarowy, odpowiedni bardziej dla firm budowlanych niż do wożenia rodziny na wakacje — twierdzi Witold Nowicki, dyrektor handlowy Toyota Motor Poland.

Nasi rozmówcy podkreślają jednak, że jest za wcześnie, by wieszczyć koniec hossy na tym rynku pikapów. Mimo dużych spadków w drugim kwartale od stycznia do czerwca ich sprzedaż wciąż jest wyższa od ubiegłorocznej — 2347 aut, o 3,67 proc. więcej niż w I półroczu 2007. Co będzie dalej?

— Mimo pewnego ożywienia sprzedaży w czerwcu, prawdę o rynku pikapów poznamy dopiero jesienią, gdy firmy będą decydować o zakupie aut — podkreśla dyrektor Tomala.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PJ

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Sprzedaż pikapów ostro hamuje