W dniach 12–16 listopada odbyła się jubileuszowa, 25. edycja Dni Belgijskich w Warszawie. To wyjątkowa inicjatywa, za którą stoi Belgijska Izba Gospodarcza (BBC), zrzeszająca firmy belgijskie operujące w Polsce. Data wydarzenia nie jest przypadkowa. To właśnie 15 listopada jest świętem narodowym Belgii, ponieważ w tym dniu obchodzony jest Dzień Króla. Łączy się to z urodzinami aktualnie panującego monarchy tego kraju – Filipa I Koburga.
Dni Belgijskie były doskonałą okazją do podzielenia się cennymi spostrzeżeniami na temat obecnej sytuacji i przyszłości biznesu belgijskiego w Polsce. W ramach całej serii wydarzeń odbyły się również spotkania kulturalne, takie jak projekcje belgijskich filmów i koncert, a także konferencja poświęcona zagadnieniom związanym z zarządzaniem zasobami ludzkimi i specjalnością belgijskiej gospodarki – nieruchomościami. Program obejmował spotkania zarówno formalne, jak i mniej oficjalne, urozmaicone belgijskimi specjałami – piwem i czekoladą.
Wyjątkowa edycja
Srebrny jubileusz Dni Belgijskich nie był jednak jedynym powodem do radości w trakcie tegorocznego wydarzenia. Organizatorów niezwykle cieszy również to, że ich organizacja cały czas się rozrasta i zrzesza coraz więcej przedsiębiorstw. Powiększające się grono członków organizacji reprezentuje różne sektory gospodarki, a nie wyłącznie z branży nieruchomości, która Polakom szczególnie kojarzy się z belgijskim biznesem w naszym kraju.
– Zorganizowanie 25. edycji Dni Belgijskich nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych licznych partnerów, którym chciałabym serdecznie podziękować. Jestem bardzo dumna z tego, że dzisiaj nasza organizacja ma już 142 członków – powiedziała Cynthia de Pauw, prezes zarządu Belgijskiej Izby Gospodarczej.
BBC od wielu lat współpracuje z Ambasadą Królestwa Belgii w Polsce, która aktywnie pomaga w doskonaleniu relacji bilateralnych, w tym również biznesowych między oboma krajami. Belgijskie firmy zaczęły pojawiać się w Polsce praktycznie od razu po przemianach ustrojowych pod koniec ubiegłego wieku.
– Wiele firm belgijskich, zwłaszcza z sektora nieruchomości i produkcyjnego, działa na polskim rynku od bardzo dawna. Już w latach 90. dostrzegły one ogromny potencjał w Polsce, która przechodziła głębokie przemiany. Od tamtego czasu przedsiębiorstwa, takie jak chociażby Ghelamco, stały się istotnym elementem biznesowego ekosystemu w całym kraju. Ten wpływ można dostrzec gołym okiem, patrząc na pano-ramę polskich miast, w których wiele budynków zostało wzniesionych przez belgijskie firmy – opowiedział Rik van Droogenbroeck, ambasador Belgii w Polsce.
Wsparcie dla biznesu
Dni Belgijskie stanowią wyjątkowe forum, na którym przedsiębiorcy zarówno belgijscy, jak i polscy mogą aktywnie uczestniczyć w wymianie doświadczeń, dzielić się sprawdzonymi praktykami biznesowymi oraz budować wartościowe relacje. To nie tylko święto współpracy między dwoma krajami, ale także platforma umożliwiająca nawiązywanie cennych kontaktów i rozwijanie sieci biznesowych.
– W Polsce działa obecnie od 750 do 800 firm z naszego kraju. Dni Belgijskie to doskonała okazja do budowania współpracy nie tylko między nimi, ale również z polskimi partnerami biznesowymi. Naszym celem jest stworzenie atmosfery do rozmów, wymiany pomysłów oraz wspólnego patrzenia w przyszłość – powiedział Ben Greeven, członek zarządu BBC.
– Izba Gospodarcza potrafi skierować ofertę do swoich członków, oferując im specjalne spotkania, wydarzenia, możliwość rozmowy o biznesie oraz prowadzenia działalności gospodarczej – dodała Michaela Martinek, partner zarządzająca w VGD Poland.
Podczas Dni Belgijskich wyróżniono także kilka firm – najlepiej rozwijających się członków BBC na polskim rynku. Nagroda przyznawana w ramach BBC Award to wyraz uznania i wyróżnienia dla zaangażowania firm członkowskich, które aktywnie działały na polskim rynku, promując relacje biznesowe między Belgią a Polską. W tegorocznej edycji konkursu triumfowały: Democo Poland w kategorii złotej; BPI Real Estate Poland w kategorii srebrnej; BZEN w kategorii bursztynowej.
– Ta nagroda jest uhonorowaniem tego, że od ponad 30 lat działamy z sukcesami w Polsce. Wyrośliśmy z inwestycji przemysłowych. W latach 90. zaczęliśmy budować dla belgijskich inwestorów, cały czas się rozwijaliśmy. Teraz mamy na koncie wiele inwestycji w sektorze publicznym, mieszkaniowym oraz obiektów przemysłowych – mówił Artur Pluta, dyrektor zarządzający w Democo Poland.
Wyzwania rynku nieruchomości
Podczas tegorocznej edycji wydarzenia odbyła się również konferencja dotycząca sektora nieruchomości, w którym operuje wiele firm belgijskich w Polsce. W jej trakcie eksperci przedstawili kluczowe wyzwania związane z branżą, takie jak zmieniające się przepisy, wymogi europejskie oraz ograniczona dostępność terenów pod inwestycje. Ważnym elementem były także kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Eksperci przekonują, że globalne ocieplenie może wpływać również na rynek nieruchomości.
– Zmiany klimatu są faktem, którego nie możemy już ignorować, a ich skutki odbijają się także na rynku nieruchomości. Wysokie temperatury i silne wiatry mogą wpływać na budynki i ich wartość. Musimy chronić nasze nieruchomości przed tymi czynnikami, a jednocześnie podejmować wysiłki w celu jak największego ograniczenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery, dokładając naszą cegiełkę do tych proekologicznych zmagań – tłumaczył Stefaan Marten, dyrektor zarządzający firmy BoPro, która w roku 2024 otworzy swoje biuro w Warszawie .
Aby walka o dobro naszej planety zakończyła się sukcesem, firmy powinny podchodzić do problemu kompleksowo. Zmiany muszą zachodzić na wszystkich szczeblach organizacji.
– Świadomość skutków zmian klimatycznych jest kluczowa. Musimy stawiać na szkolenie oraz rozwijanie tej świadomości ekologicznej w naszych zespołach – powiedział Pieter Vanhout, dyrektor generalny firmy Ciril, będącej częścią Grupy Democo.
Stawiamy na młodość
25. edycja Dni Belgijskich zjednoczyła przedsiębiorców, ekspertów i miłośników belgijskiej kultury, tworząc inspirujące forum wymiany doświadczeń. Nie byłoby to możliwe bez zespołu zarządzającego BBC w Polsce, któremu podziękował Krzysztof Kalata, członek zarządu Belgijskiej Izby Gospodarczej.
– Zdecydowaliśmy się na utworzenie nowego zespołu w Polsce, składającego się z bardzo młodych osób. Członkinie naszego zespołu wykazują wyjątkową skuteczność, a jako zarząd staramy się je mocno wspierać. To świadczy o naszym zdecydowanym dążeniu do skutecznego przezwyciężania różnic między starszymi pokoleniami a generacją Z. Rozwijanie takiej współpracy przynosi znaczne korzyści dla obu stron – podsumował Krzysztof Kalata.
Więcej informacji o Belgijskiej Izbie Gospodarczej na stronie: www.belgium.pl