Stabilny wzrost w trudnych czasach

Partnerem publikacji jest Alfaco Polska
opublikowano: 19-12-2021, 20:00

Rozmowa z Jarosławem Baranczenko, prezesem Alfaco Polska

Produkty z naszej oferty to w dużej mierze energooszczędne rozwiązania o gwarantowanej, wysokiej wydajności, zmniejszające wpływ na środowisko, dzięki połączeniu najbardziej zaawansowanych technologii i usług – mówi Jarosław Baranczenko, prezes Alfaco Polska

Alfaco Polska to uznany gracz na rynku HVAC/R. Dziś ma oddziały we wszystkich większych miastach i jest w stanie świadczyć usługi na terenie całej Polski. Początki firmy były jednak dużo skromniejsze.

Początki Alfaco Polska związane były z kapitałem austriackim. Prawie 30 lat temu zaczynałem od jednoosobowej spółki we Wrocławiu, która dostarczała podstawowe urządzenia chłodnicze dla biznesu. Dziś jesteśmy w zupełnie innym punkcie. Zbudowaliśmy bardzo mocną pozycję w branży chłodniczej, klimatyzacyjnej i wentylacyjnej. Dysponujemy szerokim portfelem oferty HVAC/R (Heating, Ventilation, Air-conditioning, Refrigeration), co daje nam przewagę konkurencyjną. Dostarczamy zintegrowane rozwiązania największym producentom urządzeń chłodniczych, a także obsługujemy projekty retail znanych sieci marketów i stacji paliw w Polsce. Naszą ofertę kierujemy również do sektora HVAC. To komponenty i automatyka dla central wentylacyjnych, systemów energii odnawialnej oraz systemów nawilżania CAREL dla szpitali, dużych obiektów komercyjnych i użyteczności publicznej.

Alfaco posiada siedem oddziałów, co zapewnia możliwość obsługi inwestycji we wszystkich województwach. W IV kwartale 2021 r. uruchomiliśmy oddział małopolski w Krakowie, aby zapewnić jeszcze lepszą koordynację logistyczną projektów z tego regionu. Nowy magazyn i biuro mieszczą się w dogodnej lokalizacji. Obiekt dysponuje dużą przestrzenią ekspozycyjną kluczowych marek oraz centrum szkoleniowym, w którym planujemy szkolenia skierowane do instalatorów, inżynierów, projektantów, automatyków.

Co umożliwiło firmie tak imponujący rozwój?

Przede wszystkim nie gonimy za konkurencją, ale wyznaczamy nowe szlaki, szukamy nowych możliwości, działamy i myślimy nieszablonowo. Staramy się rozumieć potrzeby każdego partnera, wybierając dla niego najlepsze rozwiązania. Możliwe jest to dzięki pracy wszystkich członków zespołu Alfaco, którzy budują z zaangażowaniem naszą firmę. Razem tworzymy wyjątkowy zbiór osobowości i kompetencji, który wzajemnie się wspiera i uzupełnia. Do tego niekorporacyjna kultura pracy pozwala nam na pewien rodzaj zażyłości w biznesie, co przyczynia się w moim odczuciu do znikomej rotacji pracowników, a co za tym idzie stabilnego zespołu, który rozumie zasady gry w tej branży.

Strategia ta opłaciła się w trakcie pandemii.

Wypracowana przez lata wartość rynkowa i struktura organizacyjna spółki pozwoliły w trudnych, covidowych realiach poszerzyć zakres działalności i dotrzeć do szerokiego grona klientów, którym dostarczamy wsparcie techniczne oraz wydajność logistyczną.

Przez lata obecności na polskim rynku udało nam się zbudować wysoką pozycję, realizując stabilne obroty wysokości 104 mln zł – w trudnym 2020 r. Wynik ten jest potwierdzeniem zdolności Alfaco do responsywności w zmieniających się realiach rynkowych i wykorzystania znaczących okazji biznesowych w szczególnie trudnych scenariuszach, takich jak ten związany z pandemią koronawirusa. Należy podkreślić, że wzrost wyniósł ponad 26 proc. w stosunku do 2019 r. w dwóch sektorach: HVAC i chłodnictwo. W tym roku poziom przychodów zwiększy się o 30 proc. w porównaniu z rokiem 2020.

Cztery lata temu Alfaco Polska stała się częścią Grupy Carel. Czy było to słuszne posunięcie?

Zdecydowanie tak. Do Grupy Carel, światowego lidera rozwiązań sterowania dla klimatyzacji, chłodnictwa i ogrzewania oraz systemów nawilżania i chłodzenia wyparnego, należymy od 2017 r. Firma Carel była naszym partnerem biznesowym od początku działalności. Rozszerzenie tej współpracy i wcielenie Alfaco do Grupy otworzyło przed nami nowe możliwości techniczne, logistyczne i sprzedażowe.

Prowadzimy także bezpośrednią działalność w krajach nadbałtyckich. Jesteśmy założycielem i właścicielem spółki Carel Ukraina, która prowadzi działalność na Ukrainie. To niejedyna nasza współpraca na dużą skalę. Alfaco Polska jest współzałożycielem i udziałowcem firmy Free Polska, która jest wyłącznym importerem urządzeń klimatyzacyjnych marki Gree na rynku polskim. Obecnie klimatyzatory Gree są najczęściej wybieraną marką goszczącą w polskich domach. Marka rośnie w siłę również w przypadku systemów VRF – Gree GMV – urządzeń dla obiektów inwestycyjnych oraz ekologicznych rozwiązań, jakimi są pompy ciepła Versati.

Czym jeszcze wyróżnia się oferta Alfaco Polska?

Produkty z naszej oferty to w dużej mierze energooszczędne rozwiązania o gwarantowanej wysokiej wydajności, zmniejszające wpływ na środowisko, dzięki połączeniu najbardziej zaawansowanych technologii i usług mających na celu optymalizację wydajności urządzeń i systemów. Takie rozwiązania znajdują zastosowanie w obiektach komercyjnych, przemysłowych i mieszkaniowych. Przykładem mogą być komponenty OZE dla producentów pomp ciepła oraz gotowe pompy ciepła Gree Versati. W rozwiązaniach Carel, które identyfikuje się z twierdzeniem „lepsza kontrola, lepsze środowisko”, oferujemy zaawansowane technologie, umożliwiające spełnienie wymagań dyrektywy w sprawie ekoprojektu, np. sprężarki o zmiennej prędkości, elektroniczne zawory rozprężne i efektywne układy sterowania.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane