Stagnacja w transporcie

opublikowano: 02-03-2020, 22:00

Najgorzej oceniają swoją sytuację firmy z branży transportowej. Znacznie lepiej ma się budownictwo i handel.

Nastroje wśród przedsiębiorców wciąż nie są dobre — wynika z Barometru Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL). W pierwszym kwartale tego roku wartość tego wskaźnika, informującego o skłonności firm do rozwoju, wzrosła nieznacznie do 49,9 pkt, ale nadal jest poniżej granicy 50 pkt. Barometr przyjmuje wartości od 0 do 100 pkt, przy czym wynik powyżej 50 pkt oznacza pozytywny kierunek zmian, a poniżej — negatywny.

Jeśli chodzi o konkretne sektory, najlepiej prezentują się budownictwo (57,1 pkt) oraz handel (52 pkt). W tych branżach firmy zamierzają więcej inwestować i liczą na większe zamówienia.

Natomiast najgorzej jest w transporcie, gdzie wartość wskaźnika spadła do 46,1 pkt, czyli najniżej od stycznia 2015 r. Słabiej niż kwartał wcześniej swoją sytuację oceniły także przedsiębiorstwa usługowe (46,5 pkt). Na słabe wyniki transportu wpłynęły przede wszystkim prognozy dotyczące sprzedaży. Blisko 19 proc. firm z tej branży liczy na wzrost zamówień, podczas gdy kwartał wcześniej ten odsetek wynosił prawie 29 proc. Słabsze odczyty kwartał do kwartału zostały odnotowane także w obszarze finansowania zewnętrznego (8,8 proc. w porównaniu do 16,3 proc.) i płynności finansowej (8,8 proc. w porównaniu do 16,3 proc). Lepiej zapowiadają się natomiast inwestycje — ich wzrostu oczekuje dwa razy więcej przedsiębiorstw transportowych niż trzy miesiące wcześniej (39,1 proc. w porównaniu do 18,2 proc.).

Z badania EFL wynika także, że w tym roku może poprawić się sytuacja w produkcji. Barometr dla tego sektora jest na poziomie 52,8 pkt, czyli o 1,3 pkt więcej niż w ostatnim kwartale 2019 r. Jest on także wyższy niż w pierwszym kwartale 2019 r. To może oznaczać, że w bieżącym roku produkcja będzie miała się lepiej niż w całym minionym roku, który upłynął jej pod znakiem huśtawki nastrojów. Na początku tego roku więcej firm produkcyjnych spodziewa się zarówno wyższych inwestycji (36 proc.), jak i większego popytu na swoje produkty (30 proc.). Kwartał wcześniej było to odpowiednio 22 proc. i 26 proc.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane