Stagnacja w ubezpieczeniach

opublikowano: 12-09-2019, 22:00

32,1 mld zł — tyle ze składek zebrała branża w pierwszym półroczu. To niemal tyle samo ile rok wcześniej.

Polisy na życie sprzedają się coraz gorzej, a majątkowe wciąż lepiej niż przed rokiem, jednak nie tak dobrze jak przed dwoma czy trzema laty, gdy motorem wzrostu był koniec wojny cenowej w OC komunikacyjnym. Od stycznia do czerwca tego roku ubezpieczyciele zarobili 4 mld zł, czyli o 7 proc. więcej niż rok wcześniej — wynika z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU). Z segmentu życiowego zebrali składki o wartości 10,6 mld zł (spadek o blisko 5 proc. r/r), a z majątkowego — 21,6 mld zł (wzrost o blisko 3 proc. r/r).

Oznacza to, że rynek ubezpieczeniowy w porównaniu z zeszłorocznym (w pierwszym półroczu zeszłego roku przypis składki brutto wyniósł 32,1 mld zł) zachowuje się neutralnie, czyli ani nie rośnie, ani nie maleje. W pierwszym półroczu 2019 ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym 20,6 mld zł. Segment polis życiowych z roku na rok się kurczy, a co za tym idzie — również firmy wypłacają ubezpieczonym mniej o 9,7 proc. r/r. Rośnie natomiast kwota odszkodowań wypłaconych w ramach linii majątkowej — wzrost o 8,7 proc. r/r.

„Warto zwrócić uwagę na duży wzrost wypłat odszkodowań w ubezpieczeniach związanych z żywiołami. Poszkodowani otrzymali w ciągu pół roku aż o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Jak wskazywaliśmy w naszym raporcie »Klimat ryzyka«, ekstremalne zjawiska pogodowe będą się zdarzały w Polsce coraz częściej” — mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes PIU, cytowany w komunikacie.

Ubezpieczeniowa świadomość Polaków rośnie. Na ochronę mieszkań i firm przed ogniem i żywiołami wydaliśmy w pierwszym półroczu 1,8 mld zł, o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. — Największą część rynku ubezpieczeń majątkowych

stanowiły jednak, jak co roku, ubezpieczenia komunikacyjne. Na ubezpieczenie OC pojazdów wydaliśmy 7,6 mld zł, o 1 proc. mniej niż rok wcześniej, zaś na autocasco 4,4 mld zł, o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej — mówi Andrzej Maciążek, wiceprezes PIU. Wszystko wskazuje na to, że na rynku zaczyna się kolejna wojna cenowa w segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych OC. PZU, lider rynku majątkowego, który ma w nim 36,7 proc. udziałów, podczas prezentowania wyników finansowych pod koniec sierpnia poinformował, że widzi zaciętą rywalizację o klienta, jednak sam nie chce w niej uczestniczyć.

OKIEM BROKERA

Żywioły podbiją ceny w majątku

ALEXANDER KONOPKA, prezes Willis Towers Watson Polska

Po pierwszym półroczu nastąpił lekki spadek cen w OC pojazdów mechanicznych. Sytuacja ubezpieczeń komunikacyjnych generalnie znacznie się poprawiła w ostatnich latach. Zważywszy na fluktuacje tego rynku można się spodziewać wzrostu konkurencyjności i tym samym obniżki cen. W pozostałych ubezpieczeniach majątkowych składki wzrosły o prawie 5 proc., a odszkodowania o prawie 20 proc. Ponadto jesteśmy w okresie szkód spowodowanych żywiołami, nietrudno więc przewidzieć, że w tym przypadku raczej będziemy mieć do czynienia z tendencją wzrostową.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane