Stan trzeźwości to prywatna sprawa pracownika

opublikowano: 02-10-2019, 22:00

W 2018 r. na polskich drogach prawie 11 tys. osób zostało ciężko rannych, a ponad 2,8 tys. zginęło — wynika z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Przybywa wypadków z udziałem nietrzeźwych kierowców Tylko w 2018 r. było ich o 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Problem dotyczy nie tylko prywatnych użytkowników aut, ale również aut służbowych.

Z powodu RODO pracodawca nie ma prawa skontrolować trzeźwości
pracownika. Nawet gdy jest on zawodowym kierowcą i właśnie rusza w trasę. W
razie wątpliwości musi wezwać policję.
Zobacz więcej

NIE PANA SPRAWA:

Z powodu RODO pracodawca nie ma prawa skontrolować trzeźwości pracownika. Nawet gdy jest on zawodowym kierowcą i właśnie rusza w trasę. W razie wątpliwości musi wezwać policję. AdobeStock

— Podejmując temat bezpieczeństwa na polskich drogach, nie sposób pominąć kwestii samochodów służbowych, których kierowcy często pozwalają sobie na więcej niż podczas jazdy własnym autem. Tymczasem zgodnie ze stanowiskiem UODO z 27 czerwca 2019 r. nowelizacja Kodeksu pracy nie dała pracodawcom prawa do samodzielnego prowadzenia kontroli stanu trzeźwości pracowników, w tym zawodowych kierowców — mówi Jan Obojski, pełnomocnik ds. zarządzania logistycznego w ILS Grupa Inter Cars, ekspert Koalicji Bezpieczni w Pracy.

Zdaniem UODO wiedza o tym, czy pracownik jest nietrzeźwy, to informacja o stanie zdrowia, która jest jedną z danych szczególnych kategorii, których pracodawca nie może przetwarzać.

— Pracodawcy działający w branżach, w których trzeźwość pracowników ma szczególne znaczenie ze względu na bezpieczeństwo publiczne, powinni sami, zdaniem urzędu, postarać się o nowelizację przepisów zezwalającą na takie badania. Dotyczy to chociażby kierowców, zatem organ obarcza odpowiedzialnością pracodawcę. Stanowisko UODO to zła wiadomość nie tylko dla pracodawców, ale również dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Przez zbyt restrykcyjne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych na drogach może pojawić się więcej nietrzeźwych kierowców — uważa Paweł Pawlik, kierownik działu BHP w DHL Parcel, członek Koalicji Bezpieczni w Pracy.

W ostatnich latach wzrosła liczba dróg ekspresowych i poprawił się stan nawierzchni na wielu odcinkach dróg krajowych, nie ma to jednak większego wpływu na poprawę bezpieczeństwa.

— Analizując statystyki widzimy ogromną potrzebę zmiany mentalności wśród kierowców, co jest możliwe dzięki edukacji dotyczącej zasad ruchu drogowego oraz konsekwencji ich nieprzestrzegania. Mając świadomość, że organy kontrolne nie zawsze mogą pojawić się w miejscu, w którym prawo nie jest przestrzegane, to na barkach pracodawców, a przede wszystkim działów BHP w branży transportowo-logistycznej spoczywa ten obowiązek — mówi Jan Obojski.

Krótkie przeszkolenia prowadzone w trakcie kursu na prawo jazdy są niewystarczające.

— Myślę, że warto byłoby włączyć na stałe do szkoleń wstępnych i szkoleń BHP w naszej branży temat bezpieczeństwa na drodze — mówi Jan Obojski.

Zdaniem Pawła Pawlika równolegle ze szkoleniami powinny być prowadzone kursy pierwszej pomocy, żeby każdy wiedział nie tylko, co zrobić, aby uniknąć wypadku, ale także jak się zachować, kiedy już do niego dojdzie.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy