Stargard Szczeciński zdobył wielki projekt

Anna Pronińska
opublikowano: 2009-04-29 00:00

Dzięki fińskiej inwestycji pracę znajdzie nawet 400 osób. Część etatów mogą dostać zwolnieni stoczniowcy ze Szczecina.

Cargotec wyda na nowy zakład prawie 300 mln zł

Dzięki fińskiej inwestycji pracę znajdzie nawet 400 osób. Część etatów mogą dostać zwolnieni stoczniowcy ze Szczecina.

Cargotec Poland, ramię notowanego na giełdzie w Helsinkach koncernu Cargotec, czołowego producenta sprzętu przeładunkowego kontenerów, przygotowuje się do dużej inwestycji. Na terenie Parku Przemysłowego Nowoczesnych Technologii, znajdującego się w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, zamierza postawić montażownię maszyn przeładunkowych. Znajdzie się ona w pobliżu japońskiej fabryki Bridgestone, producenta opon. Szacunkowe koszty inwestycji tylko w pierwszym roku budowy sięgną 20 mln EUR (około 90 mln zł). Całkowita wartość przekroczy 64 mln EUR (około 292 mln zł).

Pomoże miasto

Na wczorajszej sesji rada miasta jednogłośnie przegłosowała uchwałę w sprawie stworzenia zachęt dla tej inwestycji. Chodzi m.in. o pomoc publiczną ze strony Stargardu, zapewnienie odpowiedniej infrastruktury drogowej i powołanie pełnomocnika do koordynacji projektu.

Projekt inwestycyjny będzie zlokalizowany na działce o powierzchni blisko 41 ha. Prace potrwają cztery lata, ale pierwszy etap inwestycji zostanie zakończony już w przyszłym roku. Przetarg na wykonanie projektu fabryki ruszy lada dzień, a latem tego roku Cargotec ma sfinalizować zakup ziemi pod inwestycję. Początkowo produkcja ruszy w wynajętych halach, ale już w II kwartale 2010 r. we własnych. W fabryce Cargotec zamierza produkować m.in. wózki widłowe czy dźwigi suwnicowe.

Szansa dla dwustu

Inwestycja oznaczać będzie około 400 miejsc pracy.

— Dlatego jest to bardzo ważny projekt nie tylko dla miasta, ale też regionu. Szansę na pracę będą mieć m.in. zwolnieni robotnicy Stoczni Szczecińskiej. W Stargardzie mieszka ich około 200. Nabór już ruszył — mówi Zdzisław Rygiel, dyrektor biura prezydenta miasta.

Na zamówienia liczą też lokalni przedsiębiorcy, którzy wierzą, że będą poddostawcami koncernu. A to — zdaniem władz miasta — również przełoży się na wzrost zatrudnienia.

Jak napisał Cargotec w gieł-dowym komunikacie, wybór padł na Polskę, bo strategia koncernu zakłada zwiększenie aktywności w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Dzięki nowemu zakładowi firma będzie mogła znacząco obniżyć koszty transportu produktów. Cargotec miał na koniec 2008 r. 3,4 mld EUR przychodów i 173,3 mln EUR zysku operacyjnego.

Anna

Pronińska