Start-upy pod parasolem fundacji

  • Marta Bellon
opublikowano: 14-04-2015, 00:00

Przedsiębiorczość: Powołana pod koniec ubiegłego roku fundacja Startup Poland chce być głosem środowiska startupowego. Wspierają ją tuzy biznesu

Bystrzy, wyposażeni w wiele kompetencji, otwarci na współpracę, niebojący się ryzyka — w opinii Elizy Kruczkowskiej to cechy polskich startupowców. Nowo wybrana prezes fundacji Startup Poland opowiada nam o zadaniach na najbliższe miesiące i lata.

Porażka? Jest wliczona w życie start-upu — przyznaje Eliza Kruczkowska, prezes Startup Poland. Kierowana przez nią fundacja zamierza zmniejszyć ryzyko jej poniesienia.
Zobacz więcej

RYZYKO W PAKIECIE:

Porażka? Jest wliczona w życie start-upu — przyznaje Eliza Kruczkowska, prezes Startup Poland. Kierowana przez nią fundacja zamierza zmniejszyć ryzyko jej poniesienia. Marek Wiśniewski

— Środowisko startupowe w Polsce jest dosyć rozproszone, a jego przedstawiciele związani są z głośnymi, lokalnymi inicjatywami. Naszym zadaniem jest przede wszystkim wsłuchiwanie się w ich głos. Przyjmujemy rolę obserwatora i reprezentanta tej społeczności. Ale najpierw chcemy ją jeszcze lepiej poznać. Dlatego jednym z pierwszych zadań, jakie sobie wyznaczyłam, jest objechanie Polski — wizyty w miastach, w których działają start-upy i wciąż rodzą się nowe, innowacyjne projekty — mówi Eliza Kruczkowska.

Jednym głosem

Do tej pory w Polsce nie było organizacji reprezentującej środowisko, do którego przyłącza się coraz więcej osób z głowami pełnymi pomysłów i chęcią przekucia ich w prężnie działające firmy. A tym bardziej takiej, które zyskała poparcie około 150 start-upów z całego kraju, co udało się Startup Poland.

Fundację powołali Jasiek Stasz i Michał Juda z Showroomu — platformy sprzedażowej dla projektantów, Borys Musielak, twórca serwisu Filmaster i warszawskiego centrum co-workingowego Reaktor, i dziewięciu innych przedsiębiorców. W jej radzie zasiadają m.in. Piotr Wilam z funduszu Innovation Nest i osoby, które od lat aktywnie wspierają rozwój tego środowiska: Konrad Latkowski, Andrzej Targosz, Anna Walkowska czy Maciej Jankowski. Wsparcie fundacji zadeklarowali też Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer, Michał Brański, członek zarządu Grupy WP i... Google.

Według Elizy Kruczkowskiej startupowcy to szczególna społeczność. Otwarta i chętna do współpracy i udzielania pomocy innym jej przedstawicielom.

— Startupowcom nieobca jest mantra, którą powtarzają młodzi przedsiębiorcy w Stanach Zjednoczonych — „najpierw dawaj, potem bierz”, czyli ja pomogę tobie, może ty w przyszłości pomożesz mnie. Dlatego wielu z nich po zdobyciu doświadczenia w pracy nad własnym projektem zostaje mentorami i dzieli się swoją wiedzą — mówi prezes fundacji.

Jej zdaniem, społeczność tę wyróżnia także gotowość do podejmowania wyzwań i ryzyka, jakie wiąże się z samodzielnym kierowaniem projektem biznesowym.

— Gdy mieszkałam w Madrycie, trafiłam na badania, zgodnie z którymi aż 70 proc. młodych Hiszpanów marzy o tym, by pracować w sektorze publicznym, dlatego że są w nim o ok. 30-40 proc. lepsze zarobki niż w prywatnym i daje poczucie bezpieczeństwa.

Tymczasem w Polsce proporcje są odwrotne — 70 proc. Polaków uważa, że przedsiębiorczości można się nauczyć, a 80 proc. jest w stanie wyobrazić sobie siebie za sterami własnej firmy. Pod tym względem zdecydowanie gonimy więc bardziej dojrzałe gospodarki, takie jak Niemcy czy Wielka Brytania — mówi Eliza Kruczkowska.

Zbyt dużo barier

Prezes Startup Poland widzi w takiej postawie ogromny potencjał i dowód na to, że Polacy nie boją się ani iść pod prąd, ani ryzykować. Ale ryzyko, z którym się mierzą, można nieco zmniejszyć. Na przykład znosząc liczne bariery, na które natykają się ci, którzy w start-upy chcą inwestować. Wśród nich fundacja wymienia brak zachęt podatkowych dla aniołów biznesu. Mogą na nie liczyć np. Brytyjczycy. Na Wyspach inwestorzy mogą skorzystać z ulgi podatkowej obejmującej udziały w firmie, w którą zainwestowali.

Inwestycje dotyczą małych firm tworzących projekty wysokiego ryzyka. Twórcy fundacji są przekonani, że gdyby takie mechanizmy zostały wprowadzone w Polsce, zainteresowanie inwestycjami w innowacje znacznie by wzrosło. Wzrostowi nie sprzyjają też skomplikowane procedury, jakie muszą przejść zagraniczni inwestorzy, chcący dokapitalizować polski start-up. Fundacja uważa, że proces należy maksymalnie uprościć, choćby umożliwiając elektroniczne składanie wniosków do KRS.

Sporym problemem jest też, w jej ocenie, przeregulowana, mało skuteczna i często chybiona pomoc finansowa z Unii Europejskiej. Twórcy Startup Poland przypominają, że innowacja to nie zawsze to, co nowe i spektakularne, ale również udoskonalenia, do których dochodzi się małymi krokami. Apelują o większą swobodę i zaufanie do przedsiębiorców ze strony organizacji dysponujących funduszami.

Pokazać się decydentom

Eliza Kruczkowska tłumaczy, że zadania i cele, które wyznaczyła sobie i fundacji, to plan na kilka lat.

— Część zmian być może uda się wypracować w ciągu np. sześciu miesięcy, ale musimy być realistyczni — wprowadzenie wielu z nich zajmie około 7-10 lat i powinno być elementem budowania i wdrażania efektywnych strategii gospodarczych uwzględniających ryzyko związane z pułapką średniego dochodu. Wyzwaniem będzie też dla nas definiowanie tego typu projektów w procesie legislacyjnym i połączenie ich z wizją, którą prezentują nam wszystkim politycy. Wierzę jednak, że tak jak nam — zależeć im będzie na uzbrojeniu polskiej gospodarki w zdolność skutecznego konkurowania ze światem — przyznaje prezes Startup Poland.

Priorytetem dla fundacji jest zwiększenie świadomości i wiedzy o rozwoju startupowej społeczności wśród decydentów. Startup Poland proponuje utworzenie — nie tylko na szczeblu centralnym, ale również samorządowym — stanowiska dyrektora ds. technologii, odpowiedzialnego m.in. za otwarte dane publiczne i wsparcie lokalnej przedsiębiorczości.

Według fundacji osoba na takim stanowisku powinna pomagać w rozwiązywaniu lokalnych problemów przedsiębiorców oraz umieć wyselekcjonować najciekawsze pomysły, które mogliby realizować wspólnie z miastem.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy