Stary rynek w nowych szatach

opublikowano: 19-02-2019, 22:00

Od zamówienia do faktury — aby usprawnić proces zakupów, musisz zinformatyzować wszystkie jego elementy i etapy

Konfucjusz miał rację: człowiek potyka się nie o góry, a o kretowiska. W przypadku Elona Muska kretowiskiem okazały się problemy z zaopatrzeniem. Masowa produkcja trzeciego modelu samochodu elektrycznego Tesli rozpoczęła się z dwuletnim opóźnieniem. Co o tym zadecydowało? Niedopracowany projekt auta? Brak wykwalifikowanej siły roboczej? A może niegotowość rynku na tak innowacyjny produkt? Nic z tych rzeczy. Zaważył z pozoru błahy czynnik — problemy z dostawą surowców, materiałów i części.

Nasz raport podważa przekonanie o konserwatyzmie działów zakupowych w
Polsce. Od kilku lat wdrażają one innowacje cyfrowe, które usprawniają ich
pracę i wpływają na wyniki przedsiębiorstw – mówi Grzegorz Górkiewicz, menedżer
sprzedaży i architekt rozwiązań SAP Ariba w itelligence.
Zobacz więcej

IDZIE NOWE:

Nasz raport podważa przekonanie o konserwatyzmie działów zakupowych w Polsce. Od kilku lat wdrażają one innowacje cyfrowe, które usprawniają ich pracę i wpływają na wyniki przedsiębiorstw – mówi Grzegorz Górkiewicz, menedżer sprzedaży i architekt rozwiązań SAP Ariba w itelligence. Fot. Marek Wiśniewski

Tradycyjne narzędzia i metody działania nie pozwalały na zintegrowanie współpracy z tysiącami poddostawców rozrzuconych po całym świecie. Amerykański lider zielonej motoryzacji musiał wdrożyć spójną strukturę zakupową — scentralizowaną platformę do zarządzania zamówieniami w chmurze. Dopiero po uruchomieniu platformy światło dzienne ujrzał oczekiwany Model 3 Tesli, bijący rekordy sprzedaży w USA, a od niedawna dostępny także w Europie.

— Powiedzieć, że trwanie przy analogowych zakupach jest złym pomysłem, to nic nie powiedzieć. Czy chodzi o Teslę, czy o kilkuosobową firmę, proces ten powinien być w pełni cyfrowy. Inaczej przedsiębiorstwo prosi się o kłopoty — trudniej mu organizować pracę, dotrzymać terminów, zapewnić odpowiednią jakość produktów i usług, a także optymalizować koszty i zachować wiarygodność w oczach partnerów biznesowych — wymienia Grzegorz Górkiewicz, menedżer sprzedaży i architekt rozwiązań SAP Ariba w itelligence.

Handlowanie na ekranie

96 proc. menedżerów twierdzi, że działy zakupów odgrywają istotną rolę w ich spółkach. Z innymi działami w swoich przedsiębiorstwach komunikują się głównie za pomocą mejli, telefonicznie i bezpośrednio (odpowiednio 96, 86 i 84 proc.). Aż 83 proc. takich kontaktów odbywa się za pośrednictwem tzw. „dedykowanego systemu IT”, a tylko 46 proc. papierowo. Informacje o dostawcach zbierane są przez wyszukiwarki internetowe, na stronach WWW firm i targach branżowych (odpowiednio 88, 84 i 82 proc.) — wynika z badania „Zakupy firmowe w Polsce w 2018 roku”, przeprowadzonego przez agencję badawczą Ipsos na zlecenie firm itelligence i Blue Business Media we współpracy merytorycznej z SAP Polska.

— Nasze dane wyraźnie pokazują, że działy zakupów stoją na granicy dwóch światów: analogowego i cyfrowego. Plusem jest to, że coraz śmielej wprowadzają narzędzia z dziedziny digitalizacji i automatyzacji swoich działań. Jeśli jednak chcą iść z duchem czasu, nie wystarczą pojedyncze inwestycje informatyczne. Trzeba, wzorem Tesli, wdrażać systemy synchronizujące wszystko ze wszystkim: wewnętrzne procesy zespołu zakupowego i poszczególne kategorie zamówień, interakcje z pozostałymi działami firmy i współpracę z dostawcami — mówi Grzegorz Górkiewicz.

a9c2adc0-8c30-11e9-b683-526af7764f64
Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Zgadza się z nim Paweł Mamcarz, specjalizujący się w popularyzacji systemu SAP Ariba, według którego „wyspowe” rozwiązania nie wystarczą, nawet jeśli są drogie — potrzebne jest spójne narzędzie obsługujące każde ogniwo zakupów, np. od zamówienia do faktury.

— Pożądaną zmianę przynosi dopiero kompleksowa digitalizacja wszystkich aspektów procesu zakupowego. Korzystają na tym także dostawcy, bo mają mniej pracy przy odpowiadaniu na zapytania ofertowe i obsłudze zamówień — wyjaśnia Paweł Mamcarz.

Aby ulżyć ludziom

Działy zakupów w przebadanych przez Ipsos firmach zaopatrują się głównie w surowce i materiały do produkcji oraz towary do dalszej sprzedaży. Niemal połowa wydajena zakupy ponad 250 mln zł rocznie, a 26 proc. — od 100 do 250 mln zł. Przy sześcio- i siedmiocyfrowych kontraktach warto sprawdzić wiarygodność dostawców. Najczęściej działy zakupów weryfikują ich na podstawie oceny wcześniejszej współpracy (81 proc.), referencji (68 proc.) i zewnętrznych ocen, np. rankingów (29 proc.). Taka weryfikacja jest czasochłonna. Rozwiązaniem może być cyfrowa transformacja.

— Odpowiedzialności przybywa, a trudno pozyskać odpowiednich fachowców i koszty pracy rosną. Sztuczna inteligencja może zniwelować problem kadrowy. Z drugiej strony, w większych działach zakupowych trudniej jest starymi metodami koordynować i monitorować pracę fachowców. Nic dziwnego, że 96 proc. respondentów dowstrzega znaczenie technologii w zakupach, takich jak platforma zakupowa SAP Ariba — komentuje Grzegorz Górkiewicz.

Nawiązując do sentencji Konfucjusza, przedstawiciel itelligence nie zgadza się z poglądem, że zakupy są kretowiskiem, o które potykają się firmy. Uważa, że są wysoką i stromą górą — trudno wspiąć się na jej szczyt, ale warto tego dokonać.

— Nie będzie nadużyciem stwierdzenie, że zakupy stały się priorytetem przedsiębiorstw. Efektywne procesy zakupowe, wspierane przez nowoczesne platformy zakupowe, zapewniają firmom przewagę konkurencyjną i mają bezpośredni wpływ na ich wynik finansowy — podsumowuje Grzegorz Górkiewicz.

Sprawdź program warsztatu "QRM - Quick Response Manufacturing", 26 marca 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu