W jakim stopniu zachodząca obecnie transformacja biznesu dotyczy nie tylko przedsiębiorstw, ale także PKO Banku Polskiego?
Żyjemy w ciekawych czasach, gdy zmiany otaczającego nas świata nie tylko w obszarze technologicznym, ale również społecznym następują w dotychczas niespotykanym tempie. Przedsiębiorstwa, a także banki również uczestniczą w tym procesie.
Zbierając doświadczenia wielu lat współdziałania z przedsiębiorstwami, musimy nie tylko nadążać za postępującą transformacją otoczenia, ale przede wszystkim w wielu dziedzinach ją wyprzedzać. Dlatego oferujemy naszym klientom korporacyjnym rozwiązania nie tylko w klasycznym rozumieniu produktów bankowych. Naszą ambicją jest, abyśmy byli partnerem numer 1 dla polskiego biznesu. Jest to zobowiązanie do ciągłego doskonalenia się i wychodzenia naprzeciw oczekiwaniom polskich przedsiębiorców. Widzimy potrzebę większego dostosowywania działalności bankowej do potrzeb naszych klientów. W praktyce oznacza to konieczność oderwania się w pewnym zakresie od schematów i procedur bankowych w stronę o wiele bardziej niż dotąd, zindywidualizowanego podejścia do każdego przedsiębiorstwa.
Czy wspomniana transformacja banku wyraża się w większej dostępności usług oferowanych przez PKO Bank Polski?
To dla nas czas, w którym równie ważne, jak rozwój usług jest pogłębianie współpracy z klientami biznesowymi. Mamy świadomość, że bycie partnerem dla biznesu znaczy coś więcej niż zaspokojenie potrzeb samą ofertą produktową. Oczywiście nie można całkowicie oderwać się od klasycznych produktów bankowych, one nadal są potrzebne, ale koniecznie trzeba do tego dodać naszą gotowość do działania ramię w ramię z przedsiębiorcami – z pełnym zrozumieniem ich potrzeb, wyzwań i ambicji. Dlatego naszym priorytetem jest budowanie trwałych relacji z przedsiębiorstwami i partnerstwo we współpracy. Stawiamy sobie za cel nie tylko dostarczanie pełnej gamy usług finansowych, ale przede wszystkim zapewnienie firmom dostępu do doświadczonych doradców, którzy współpracują z przedsiębiorcami jak partnerzy w jednym zespole.
W jaki sposób przedsiębiorcy mogą się przekonać o tym nowym nastawieniu banku?
Przede wszystkim podczas bezpośrednich spotkań w siedzibach firm, gdzie można najlepiej poznać wyzwania, z jakimi się mierzą. Chcemy „wsłuchać się” w dany biznes, by potem zaproponować konkretne rozwiązania. Zmiany zachodzące u nas prowadzą do tego, by przedsiębiorcy zobaczyli w nas nie tylko sprawnie działającego kredytodawcę, ale i partnera gotowego zaoferować im rozwiązania ściśle dopasowane do specyfiki branży oraz etapu ich rozwoju.
Z pewnością wielu przedsiębiorców oczekuje dziś pomocy w realizacji transformacji energetycznej. Jak odczarować tę zmianę i sprawić, by stała się ona dla biznesu źródłem energii?
Przekonujemy się niemal codziennie, że transformacja energetyczna to budowanie przewagi konkurencyjnej. Kto wdroży inteligentne niskoemisyjne technologie, z pewnością zyska przewagę na rynku. Przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym zakresie. Jest wśród nich sporo obaw o to, w jaki sposób tę zmianę zrealizować, sprostać nowym regulacjom, które za chwilę mogą ich bezpośrednio dotknąć.
Z drugiej strony szuka się sposobów, aby szeroko rozumianą transformację ESG przekuć w istotny impuls biznesowy, który pomoże przedsiębiorcom zbudować przewagi konkurencyjne. Świadomi istniejących potrzeb zapytaliśmy naszych klientów, jak moglibyśmy im pomóc. Na podstawie zebranych opinii opracowaliśmy serwis EnergiaTransformacji.pl.
Przedsiębiorcy znajdą tam zarówno ekspercką wiedzę w przystępnym wydaniu, jak i praktyczne narzędzia, które zebraliśmy w jednym miejscu i udostępniamy je dla konkretnych zastosowań. Liczymy, że dzięki serwisowi i profesjonalnemu doradztwu bankowemu firmy będą mogły zyskać szybki dostęp do kluczowych informacji o transformacji energetycznej, bez żmudnych poszukiwań na własną rękę.
Portal EnergiaTransformacji.pl to ciekawe przedsięwzięcie, ale przede wszystkim z dziedziny komunikacji. A jak ono ma się do realizacji przez PKO Bank Polski nastawienia propartnerskiego?
Faktycznie nasze podejście jest o wiele bardziej kompleksowe, czego dowodem jest zbudowanie w banku zespołu ekspertów, którzy są inżynierami i dzięki swoim specjalistycznym kompetencjom mogą wspierać firmy w profilowaniu rentowności ich ekosystemów energetycznych. Najpierw pomagają firmie opracować wyjściową analizę ich sytuacji energetycznej, by na tej podstawie zarysować możliwe scenariusze procesu całej transformacji. W tego rodzaju kooperacji ekspertów ze strony banku z przedsiębiorcą pierwszym krokiem jest analiza konsumpcji energii elektrycznej, ciepła czy wody. Umożliwia ona przedstawienie propozycji w zakresie możliwych, konkretnych oszczędności, w tym również oszacowanie m.in. śladu węglowego firmy i wstępne ustalenie planu dekarbonizacji. Portal EnergiaTransformacji.pl to również dostęp do wiedzy w zakresie dostępnych programów, w tym UE, wspierających transformację energetyczną. Transformacja energetyczna, budowanie i wdrażanie strategii ESG to dla firm zapowiedź dużych zmian.
A jak z perspektywy banku wygląda praktyka? Czy te zmiany znajdują się w punkcie wyjścia, czy też są już w toku realizacji?
W Wielkopolsce nikogo nie trzeba przekonywać, że przedsiębiorcy powinni się zmierzyć z tymi wyzwaniami. Mało tego – znaczna część firm naszego regionu ma już za sobą wstępny etap szacowania wyjściowej sytuacji energetycznej i nakreślenia planu potrzebnych zmian. One są już realizowane. Jednak trzeba wykonać następne kroki, czyli konsekwentnie realizować energetyczną zmianę i poszukiwać dalszych oszczędności lub nowych rozwiązań. W tym zakresie przedsiębiorcy również mogą liczyć na wsparcie banku. Umożliwiamy im dostęp do rekomendowanych przez bank wykwalifikowanych wykonawców do realizacji ich projektów, przygotowania wniosków o dotacje, granty w ramach programów publicznych. Udostępniamy naszym klientom kalkulatory do wyliczania śladu węglowego oraz specjalistyczne doradztwo.
W PKO Banku Polskim stworzyliśmy zespół wysokiej klasy specjalistów z takich obszarów jak m.in. leasing, faktoring, bankowość transakcyjna, produkty kredytowe, finansowanie handlu czy obsługa przez oddziały zagraniczne. Są oni dostępni nie tylko w dużych, ale również mniejszych miejscowościach Wielkopolski oraz z regionu lubuskiego. Podczas bezpośrednich spotkań pomogą przedsiębiorcom znaleźć dostosowane do ich potrzeb produkty i usługi finansowe PKO Banku Polskiego, a ponadto dotacje unijne, pożyczki, granty, promesy, gwarancje i inne, które zapewnią realizację strategicznych celów biznesowych i transformacyjnych poszczególnych firm. Warto też wspomnieć o naszej współpracy ze stowarzyszeniem Pracodawcy RP w ramach projektu „Energia Pracodawców RP”, czego wymiernym efektem jest dostęp do wsparcia finansowego z grantu ELENA na pokrycie kosztów technicznej dokumentacji inwestycyjnej.
W świadomości publicznej pokutują skojarzenia wiążące finansowanie bankowe z uciążliwymi procedurami.
Musimy mieć świadomość, że procedury związanie z udzielaniem kredytu to nie tylko element ograniczania ryzyka dla banku, ale również dla potencjalnego kredytobiorcy.
Częścią transformacji zachodzącej w PKO Banku Polskim jest upraszczanie procedur i ułatwianie operacyjnej, mobilnej obsługi czy dostępu do finansowania małym i średnim klientom korporacyjnym. Konkretnym przykładem jest wdrożenie w naszym banku uproszczonej procedury kredytowej od początku września. Odchodzimy od ugruntowanych, tradycyjnych procedur zbierania dokumentów w stronę spotkania z potencjalnym kredytobiorcą i pozyskania bezpośrednio od niego informacji, aby zdiagnozować potrzeby i możliwości ich zaspokojenia. Mam nadzieję, że takie podejście zostanie dobrze przyjęte i pozwoli przełamać dotychczasowy stereotyp w tym obszarze.