Stocznia Nowa zbuduje prom dla PŻM

(Tadeusz Stasiuk)
27-03-2006, 12:04

Po wielu latach wznowiona zostaje bezpośrednią współpraca dwóch największych firm morskiego Szczecina. Stocznia Nowa zaczyna wreszcie budować statki dla polskich armatorów. Pierwszym zostanie Polska Żegluga Morska

Po wielu latach wznowiona zostaje bezpośrednią współpraca dwóch największych firm morskiego Szczecina. Stocznia Nowa zaczyna wreszcie budować statki dla polskich armatorów. Pierwszym zostanie Polska Żegluga Morska

We wtorek zostanie podpisany list intencyjny pomiędzy Polska Żeglugą Morską (PŻM) oraz Stocznią Szczecińską Nowa Sp. z o.o. (SSN).

Największy polski armator deklaruje zamiar zamówienia w SSN dla obsługi połączeń bałtyckich statku typu ro-pax, o nośności ok. 8000 DWT i pomieszczeniach dla 300 pasażerów. Przekazanie jednostki do eksploatacji nastąpi nie później niż w kwietniu 2010r. W liście intencyjnym strony zawrą harmonogram działań przedkontraktowych. Na razie nie podano kwoty transakcji.

 

SSN

W ciągu 3,5 lat od swojego powstania Stocznia Szczecińska Nowa Sp. z o.o. wypracowała trwałą pozycję wśród najważniejszych stoczni w Europie i znaczące miejsce w świecie. Stocznia Szczecińska Nowa w roku 2005r: zbudowała 9 statków o łącznej pojemności 213 tys CGT; o łącznym tonażu 335,000 DWT i wartości sprzedaży ok. 412 mln USD; -          podpisała nowe kontrakty na 7 statków o łącznej pojemności 149 tys CGT; na koniec roku ma zamówienia na 37 statków o łącznej pojemności 809 tys. CGT . W wymiarze globalnym sytuuje to SSN na 35 miejscu w świecie i 3 w Europie, z ok. 0,8% udziałem w rynku. Produkcja stoczni skoncentrowana jest w trzech niszach rynkowych - chemikaliowców ze zbiornikami ładunkowymi ze stali nierdzewnej, wielozadaniowych papierowców i statków con-ro oraz średniej wielkości kontenerowców. Z udziałem w światowych zamówieniach tych typów statków na poziomie odpowiednio 13%, 18% i 11% Stocznia Szczecińska Nowa jest niekwestionowanym liderem rynku w zakresie swoich produktów.

PŻM

PŻM aktualnie realizuje program inwestycyjny, zakładający zamówienie 34 nowych statków do 2015 roku, w tym jednostek typu handy - size oraz panamax. W 2005 roku weszły do eksploatacji m/s Kujawy, m/s Mazury, m/s Podhale oraz m/s Warmia. Wszystkie statki zbudowane w stoczni chińskiej Xingang posiadają nośność 38.000 dwt każdy. Z tym nowoczesnym i mającym stosunkowo niską średnią wieku tonażem Polska Żegluga Morska pozostaje niezmiennie bardzo konkurencyjnym partnerem na międzynarodowym rynku żeglugowym.

Obecnie PŻM posiada ogółem 82 statki o łącznej nośności 2,1 mln. dwt. Są to masowce w grupach: coaster 4 400 dwt., liczna grupa handy-size oraz panamaxy 73 500 dwt. Poza masowcami PŻM posiada 4 siarkowce oraz promy m/f Polonia oraz m/f Gryf zarządzany przez Unity Line Szczecin.

POLSKA ŻEGLUGA MORSKA to jeden z największych w Europie przewoźników suchych ładunków masowych. Udział armatora w globalnym rynku przewozowym tego sektora przekracza 1 procent, co daje firmie miejsce w pierwszej dziesiątce największych armatorów na świecie. Ponadto PŻM dysponując flotą nowoczesnych, specjalistycznych zbiornikowców jest również liderem w światowym transporcie siarki płynnej drogą morską.

Bogdan Tychowski

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Tadeusz Stasiuk)

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Stocznia Nowa zbuduje prom dla PŻM