Stoisko na targach nie musi rujnować

  • Marta Bellon
07-07-2014, 00:00

Ekspansja zagraniczna: Przedsiębiorcy radzą przedsiębiorcom, aby korzystali ze specjalnych programów promocyjnych — będzie im łatwiej przebić się na międzynarodowych rynkach. Z taką pomocą przychodzą nie tylko instytucje rządowe

Koszty udziału w zagranicznych targach są niemałe. Podstawowe wydatki, które firma musi uwzględnić w budżecie na taki wyjazd, obejmują: stoisko, wynajem powierzchni wystawienniczej, materiały informacyjne, transport i opłaty za noclegi.

WYDATKAMI MOŻNA SIĘ PODZIELIĆ:
Zminimalizowanie kosztów udziału w targach zagranicznych jest możliwe. Można skorzystać np. z dotacji z programów promujących międzynarodową ekspansję polskich marek. Realizujące je instytucje zapowiadają, że będą kontynuować te i podobne działania w unijnej perspektywie finansowej 2014-20.
[FOT. BLOOMBERG]
Zobacz więcej

WYDATKAMI MOŻNA SIĘ PODZIELIĆ: Zminimalizowanie kosztów udziału w targach zagranicznych jest możliwe. Można skorzystać np. z dotacji z programów promujących międzynarodową ekspansję polskich marek. Realizujące je instytucje zapowiadają, że będą kontynuować te i podobne działania w unijnej perspektywie finansowej 2014-20. [FOT. BLOOMBERG]

Zaznaczyć obecność

Przedsiębiorcy, którzy mają doświadczenie w prezentowaniu swojej oferty za granicą, radzą firmom planującym taki wyjazd, by przed podjęciem decyzji zadały sobie kluczowe pytania: czy stać je na taki wydatek i czy poniesione nakłady przyniosą oczekiwane efekty.

— Ta kwota oczywiście nie musi zwrócić się od razu, ale udział w targach powinien przynieść pożądane efekty w określonym czasie. Wyjazd na zagraniczną imprezę polecałbym szczególnie start-upom. W ich przypadku koszty mają szansę zwrócić się bardzo szybko, gdyż są to firmy debiutujące na rynku, których produkty i usługi wymagają promocji. One muszą pokazać się klientom i partnerom, przebić się przez gąszcz oferowanych na rynku rozwiązań, zaznaczyć swoją obecność — mówi Rafał J. Wiglusz, prezes firmy NanoSynHap z Poznania, która uczestniczyła m.in. w targach w Brukseli. Jak podkreśla, bardzotrudno jest osiągnąć te cele, gdy nie ma się jeszcze żadnych kontaktów.

— Koszty wyjazdu na targi są bardzo różne, od kilku do kilkuset tysięcy złotych. Zależą np. od tego, jak duże i multimedialne będzie stoisko — mówi Karol Skoczek, szef firmy Visualpromo, prezentującej się na zagranicznych targach. Podkreśla, że wsparcia należy szukać w programach promujących współpracę międzynarodową.

— Wiele instytucji państwowych pomaga polskim firmom w wypłynięciu na szerokie wody. Wystarczy trochę poszperać w internecie — podpowiada szef Visualpromo.

Unia nadal pomoże

Pomoc dla przedsiębiorców, którym zależy na promocji na rynkach zagranicznych, umożliwiają przede wszystkim fundusze europejskie. Zarówno instytucje rządowe, jak i otoczenia biznesu, korzystając z pieniędzy unijnych, w ostatnich latach proponowały firmom udział w programach dofinansowujących wyjazdy m.in. na imprezy targowe, organizowane za granicą.

Po uruchomieniu unijnych funduszy z nowej perspektywy finansowej 2014-20 należy spodziewać się nowych możliwości wsparcia. Obecnie przedsiębiorcy wciąż mogą skorzystać z Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, prowadzonego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), prowadzonego dla firm z pięciu wschodnich województw:

lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Ogłoszenia o naborach dotyczących wyjazdów na targi publikowane są na stronie: www.paiz.gov.pl. W najbliższym czasie w ramach tego programu należy spodziewać się naboru do udziału przedsiębiorców w dwóch misjach: inwestycyjnej do Stanów Zjednoczonych (wrzesień) oraz wielosektorowej do Etiopii i Tanzanii (listopad). Rekrutacja na tę drugą jest planowana w lipcu.

Kampanie ministerstwa

Duży nacisk na pomoc obecnym i przyszłym polskim eksporterom kładzie Ministerstwo Gospodarki (MG). Do 2015 r. potrwają tzw. branżowe programy promocji, których celem jest promowanie polskiej gospodarki na międzynarodowych rynkach. Bierze w nich udział 421 firm. Dodatkowo MG realizuje kampanię promocyjną pod hasłem Made in Poland, wspierającą programy branżowe — w 2013 r. w Niemczech, Czechach i na Ukrainie, a w tym roku w Rosji i Chinach. Ma ona zachęcić przedstawicieli zagranicznego biznesu do nawiązywania relacji handlowych z polskimi firmami.

Resort planuje przeprowadzenie jeszcze jednej takiej kampanii. Zapowiada też kontynuację działań wspierających umiędzynarodowienie polskich firm w nowej perspektywie finansowej UE w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój (PO IR). Jest on ukierunkowany na wspieranie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. MG planuje zrealizować w jego ramach projekt pod hasłem i rujnować

Gdzie szukać informacji

Przedsiębiorcy o aspiracjach eksportowych, którym brakuje wiedzy na temat danego kraju, mogą kontaktować się z Centrami Inwestorów i Eksporterów (COIE), działającymi w poszczególnych województwach. Ekspertów COIE można zapytać m.in. o listę potencjalnych partnerów z wybranego rynku, informację o aktualnych wydarzeniach targowo-wystawienniczych w danej branży czy poprosić o analizę branżową wybranego rynku. Informacje na temat targów z wydziałów ekonomicznych oraz wydziałów promocji handlu i inwestycji polskich ambasad zbiera także PAIIZ. Publikuje je na portalu www.eksporter.gov.pl.

W podobnym kierunku zamierza pójść resort gospodarki. W ostatnim kwartale tego roku planuje uruchomić portal internetowy o tematyce gospodarczej, który będzie skupiał usługi dotyczące promocji eksportu i nawiązywania kontaktów biznesowych z zagranicznymi kontrahentami. Będzie on przeznaczony i dla przedsiębiorców działających w kraju, i tych z zagranicy.

Szanse dla technologii

Zagraniczną ekspansję przedsiębiorców działających w sektorze B+R oraz branżach wysokich i średnio-wysokich technologii wspiera Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Dla nich był prowadzony pilotażowy program Go Global.

— Pilotaż potwierdził potrzebę tego typu wsparcia dla polskich firm, a zainteresowanieprzedsiębiorców rosło przy każdej z trzech kolejnych edycji programu. NCBR planuje kontynuację tego typu wsparcia dla przedsiębiorców w nowej unijnej perspektywie finansowej w ramach PO IR. Szczegóły powinny być znane jesienią tego roku, dlatego zachęcamy do śledzenia naszej strony internetowej — zapowiada Daniel Maksym, kierownik Działu Rozwoju Infrastruktury na rzecz Badań i Rozwoju NCBR.

Centrum zamierza też przeprowadzić kolejną edycję programu z rodziny BRIdge VC we współpracy z amerykańskimi funduszami venture capital. Angażuje się również w projekt Polsko-Amerykańskiej Rady ds. Innowacji. Ma być to pierwsza w historii obu państw wspólna inicjatywa, której celem jest wspieranie przedsięwzięć w obszarze innowacyjności. Rafał J. Wiglusz podpowiada, że spółki z branży nowych technologii mogą podjąć również współpracę z uczelniami wyższymi.

— My skorzystaliśmy z dotacji w ramach PO Kapitał Ludzki oraz niewielkich grantów z innych źródeł. Warto zorientować się, które instytucje udzielają takiego wsparcia, bo znacznie pozwala to ograniczyć koszty wyjazdu — radzi szef poznańskiej spółki.

„Promocja polskiej gospodarki w oparciu o marki produktowe”. Na wsparcie będą mogły liczyć przedsiębiorstwa działające w branżach o najwyższym potencjale eksportowym innowacyjnych produktów i usług. Cel programu to m.in. zwiększenie liczby przedsiębiorców prowadzących działalność eksportową na nowych, perspektywicznych rynkach.

Oferty z parków

Pomocną dłoń, zarówno w sferze finansowej, jak i merytorycznej, wyciągają do przedsiębiorców również instytucje wsparcia biznesu. Jedną z nich jest Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia, który realizuje targowy projekt Let’s Expo. Daje swoim lokatorom możliwość udziału, prezentacji produktów i usług na największych europejskich targach z dziedziny ICT, biotechnologii lub designu. Na wspólnym parkowym stoisku zapewnia powierzchnię wystawienniczą, profesjonalną zabudowę targową i ogólne wsparcie promocyjne. Na firmach spoczywa organizacja dojazdu na miejsce, zakwaterowania, i poniesienie ewentualnych dodatkowych opłat marketingowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Stoisko na targach nie musi rujnować