Stokrotki urosły zimą

Sklepowy podatek jest szlifowany, tymczasem handlowcy z Emperii przestają w końcu narzekać na deflację.

Podczas gdy urzędnicy przy Świętokrzyskiej próbują stworzyć taką wersję podatku obrotowego od sklepów detalicznych, na który branża nie zareaguje gremialnym oburzeniem i protestami ulicznymi, w marketach handluje się po staremu, a duże polskie firmy z branży mają się lepiej.

— Mamy kilka scenariuszy na wypadek wprowadzenia podatku, ale najpierw poczekamy na jego ostateczną formułę, bo do tej pory dużo się zmieniało. Na razie jest dobrze o tyle, że chyba w końcu żegnamy deflację, choć była jeszcze widoczna w wynikach czwartego kwartału — mówi Dariusz Kalinowski, prezes giełdowej Emperii, która prowadzi sieć supermarketów pod szyldem Stokrotka. Zgodnie z danymi GUS, sprzedaż detaliczna ogółem w IV kw. 2015 r. wzrosła rok do roku o 3 proc.

Solidne trzy miesiące zaliczył segment supermarketów, w którym według danych Nielsena sprzedaż wzrosła mocniej, bo o 3,7 proc. Firma badawcza uwzględnia tu wyniki Intermarche, Netto, Polomarketu, Mili, należącego do Auchan Simply Market oraz mniejszych niż 2,5 tys. mkw. sklepów działających w sieciach Tesco, Carrefour i E.Leclerc. Po raz kolejny zmniejszyła się natomiast sprzedaż segmentu hipermarketów, ale 0,5-procentowe skurczenie się wyników to i tak niezły wynik, bo w poprzednich latach spadki sięgały 5 proc.

— W IV kw. zwiększyliśmy sprzedaż detaliczną o ponad 13 proc., a przychody ze sprzedaży o 16 proc., na co wpływ miało rekordowe tempo otwierania kolejny sklepów, a także poprawiające się „lajki” — mówi Dariusz Kalinowski.

Lajki to sprzedaż Like-for-Like, czyli na tej samej powierzchni sklepów co rok wcześniej. Tu Stokrotki po raz pierwszy od kilku kwartałów pokazały pozytywny wynik (sprzedaż zwiększyła się o 1,4 proc.), co wraz z rozrostem sieci do 327 sklepów — czyli o 28 placówek — pozwoliło Emperii zamknąć rok ponad 2 mld zł przychodów ze sprzedaży. — Zwiększyliśmy dzięki temu udział w rynku, a będziemy zwiększać go jeszcze bardziej, bo tylko przez pierwsze dwa miesiące tego roku uruchomiliśmy 12 sklepów. Tempo rozrostu sieci sprawia, że być może pod koniec tego roku — choć raczej w połowie przyszłego — uruchomimy trzecie centrum dystrybucyjne — informuje Dariusz Kalinowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Stokrotki urosły zimą