Na rynku kurierskim w ostatnich latach międzynarodowi giganci wchłaniali lokalnych graczy. W tym roku jednak polskie firmy podnoszą głowy. W maju uruchomienie ogólnokrajowych usług kurierskich ogłosił InPost, należący do giełdowego Integera.pl. Teraz do ofensywy przechodzi warszawska spółka Tba Express.
— W ostatnich miesiącach stworzyliśmy strukturę do obsługi przesyłek w całym kraju. Mamy 300 kurierów, 21 oddziałów terenowych i centralną sortownię w Łodzi, zatrudniliśmy kilkudziesięciu pracowników w działach operacyjnym i handlowym. Jesteśmy gotowi do ekspansji, naszym celem jest miejsce w rynkowej pierwszej trójce. Zakładamy, że w tym roku poprawimy przychody o 200 proc. — mówi Kamila Michnowska, menedżer projektu w Tba Express. Tba Express, którego prezesem i właścicielką jest Wioletta Jaworska, rozpoczęło działalność w 2005 r. i przez lata koncentrowało się na obsłudze klientów biznesowych w największych aglomeracjach.Teraz liczy też na klientów indywidualnych.
— Wraz z bardzo dynamicznym rozwojem handlu internetowego rośnie popyt na usługi kurierskie. Klienci oczekują, że przesyłki trafią do nich następnego dnia po nadaniu — co zapewniamy już teraz — a nawet tego samego dnia. Nad tym pracujemy, doręczenia tego samego dnia najpierw wprowadzimy w największych miastach, potem w mniejszych ośrodkach — zapowiada Kamila Michnowska.
Spółka, oprócz tradycyjnego doręczania przesyłek do drzwi klienta, będzie też we współpracy z zewnętrznymi partnerami uruchamiać punkty osobistego odbioru i nadawania paczek. Pierwszego partnera już ma — to sieci Żabka i Freshmarket, kontrolowane przez fundusz Mid Europa.
— Dzięki tej współpracy będziemy mieli sieć około 4 tys. punktów nadawczo-odbiorczych w całym kraju. Jeszcze w czerwcu powinniśmy być obecni w ponad połowie Żabek i Freshmarketów, do końca września chcemy być w całej sieci. Cały czas poszukujemy też kolejnych partnerów. Dla klienta indywidualnego, który oczekuje elastycznej oferty, możliwość odebrania przesyłki w sklepie np. po pracy to duże udogodnienie — mówi Kamila Michnowska.
Spółka liczy na to, że segment klientów B2C zapewni jej około 20 proc. obrotów, resztę mają dostarczyć klienci biznesowi. — Zacieśniamy współpracę ze sklepami internetowymi, naszymi dużymi partnerami są m.in. Agito.pl, Komputronik i Morele.net. E-sklepom oferujemy m.in. możliwość korzystania z naszej powierzchni magazynowej w Warszawie i Wrocławiu — mówi Kamila Michnowska. Wartość rynku kurierskiego w Polsce szacuje się na prawie 4,5 mld zł. Rośnie on bardzo dynamicznie — średnio o 10 proc. rocznie.
Największym graczem jest francuskie DPD, które po przejęciu Siódemki obsługuje prawie co trzecią przesyłkę kurierską, paczkową i ekspresową w kraju. Za jego plecami silną pozycję, czyli udziały powyżej 10 proc., mają Poczta Polska, UPS, DHL i GLS.