Rada Polityki Pieniężnej obniżyła stopę referencyjną o 0,5 pkt. proc, do 5,25 proc. Rynkowy wskaźnik WIBOR już wcześniej zdyskontował tę decyzję obniżając się do 5,55 proc. w przypadku stopy miesięcznej, zwykle stosowanej do obliczania oprocentowania leasingu, oraz do 5,35 proc. w przypadku stawki 3-miesięcznej, mającej zastosowanie m.in. do wyliczania rat kredytów samochodowych. Oznacza to, że zarówno nowi leasingobiorcy i kredytobiorcy mogli już wcześniej korzystać z dobrodziejstwa niższych stóp.
Ponieważ zmiany WIBOR-u nie przekładają się automatycznie na wysokość opłat, eksperci Superauto.pl wyliczyli hipotetyczne raty leasingu oraz kredytu samochodowego posługując się stopą referencyjną NBP: nową oraz tą sprzed obniżki. Dzięki temu udało się uchwycić efekt redukcji stóp. Jakie są wnioski z tej symulacji? W przypadku 5-letniego leasingu auta o wartości 150 tys. zł netto rata (przy wkładzie 15 tys. zł i stawce za wykup 10 tys. zł) spadnie z 2 695 zł do 2 660 zł netto, czyli o… 35 zł. Utrzymanie takich parametrów dla całego okresu leasingu, dałoby oszczędność na poziomie 2,1 tys. zł netto. W przypadku auta kosztującego 250 tys. zł netto, obniżka skutkowałaby spadkiem raty o 58 zł netto i sumaryczną oszczędnością 3481 zł netto.
Warto jednak zwrócić uwagę, że na wysokość raty leasingu – poza oprocentowaniem – wpływ mają takie czynniki jak: cena samochodu, uzyskany przy zakupie rabat, okres leasingowania, wysokość wkładu własnego i wykupu, a także marża oraz prowizja leasingowa.
- Ciekawe jest to, że w marcu i w kwietniu, czyli w okresie, kiedy WIBOR dyskontował już majową decyzję RPP, obserwowaliśmy dość wyraźny wzrost średniej raty leasingu w umowach zawieranych przez naszych klientów. Wynikało to m.in. z obniżenia średniej wpłaty własnej, zmniejszenia liczby aut pochodzących z wyprzedaży rocznika, a także wzrostu udziału samochodów z segmentu premium – wyjaśnia Aleksander Mazan, dyrektor ds. partnerstw strategicznych w Superauto.pl.
W kwietniu średnia rzeczywista rata wzrosła o niemal 500 zł, a w marcu – o 820 zł. Obecnie wynosi ponad 3,7 tys. zł netto.
– Widać zatem, że czynniki związane z rynkiem motoryzacyjnym mają krótkoterminowo większy wpływ na wysokość raty za auto niż nawet tak znacząca jednorazowa obniżka stóp – podkreśla Aleksander Mazan.
Odwrotna sytuacja miała miejsce na przełomie 2024 i 2025 r. W grudniu średnia rata spadła o 260 zł netto pomimo faktu, że rynkowe stopy procentowe były wówczas stabilne.
– Stało się tek dlatego, że wyraźnie wówczas wzrósł średni wkład własny do leasingu, co jest typowym dla tego okresu zjawiskiem polegającym na tzw. robieniu kosztów przez przedsiębiorców. W efekcie średnia rata w umowach z tego miesiąca spadła. Pojawiły się ponadto pierwsze wyraźne efekty wyprzedaży rocznika, co też przełożyło się na niższą kwotę finansowania oraz raty – tłumaczy Aleksander Mazan.
Leasing jest najpopularniejszą formą finansowania aut nowych, natomiast w przypadku samochodów używanych bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się kredyt. Dlatego eksperci Superauto.pl sprawdzili także, jaki wpływ na wysokość raty kredytu na auto będzie mieć obniżka stopy referencyjnej o 0,5 pkt. proc. Z analizy wynika, że efekt ten będzie mniejszy niż w przypadku leasingu, przede wszystkim ze względu na mniejszą kwotę finansowania. Dla przykładu: hipotetyczna rata 5-letnigo kredytu na kwotę 35, 50 i 75 tys. zł zmniejszy się o odpowiednio o 9,13 i 20 zł miesięcznie, co daje oszczędność w całym okresie kredytowania na poziomie od 550 do 1178 zł.