Czytasz dzięki

Sukces premiery, klapa na giełdzie

opublikowano: 28-10-2020, 22:00

Szybki zwrot kosztów, dobre recenzje i duże zainteresowanie graczy nie wystarczyły, by zaspokoić apetyt inwestorów. Kurs producenta „Ghostrunnera” runął.

Premiera cyberpunkowej gry „Ghostunner” była udana — tytuł zebrał bardzo dobre recenzje. Średnia ocena wystawiona przez dziennikarzy wersji na PC wyniosła 82. Także gracze docenili produkcję — 84 proc. z blisko 1,7 tys. ocen na platformie Steam jest pozytywnych. Gra wskoczyła na pierwsze miejsce globalnej listy bestsellerów Steamu, a producent i wydawca już kilka godzin po środowej premierze informowali, że koszty się zwróciły.

Ghostrunner
Ghostrunner
Fot. ARC

— Według wstępnych szacunków już pierwszego dnia od rozpoczęcia sprzedaży zwrócił się z dużą nawiązką koszt produkcji wynoszący 2,5 mln EUR, więc możemy uznać premierę za niezwykle udaną — mówi Piotr Żygadło, prezes spółki All in! Games (Ai!G), która obok 505 Games jest wydawcą gry.

Rzeczywistość przerosła oczekiwania zarządu.

— Długo czekaliśmy na moment, gdy pełna wersja gry trafi do graczy i na pewno się nie zawiedliśmy. Reakcje rynku przekroczyły nasze oczekiwania. Wierzymy, że ten debiut otwiera nowy rozdział w historii naszej spółki — komentuje Piotr Żygadło.

Tę sielankę zburzyła reakcja rynku — w środę po premierze kursy wydawcy i producenta, One More Level (OML), notowały dwucyfrowy spadek. Kurs OML, który przed premierą osiągnął maksimum — 19,75 zł za akcję — w środę spadał nawet o blisko 24 proc. Przecena Ai!G sięgnęła 18 proc. Skoro jest tak dobrze, skąd tak gwałtowna reakcja inwestorów? Zdaniem analityków winne są nieracjonalne oczekiwania.

— Premiera gry faktycznie wypadła bardzo dobrze. Liczba graczy w szczycie pierwszego dnia była porównywalna do „House Flippera”.Kurs mocno spadł z uwagi na nieracjonalne oczekiwania inwestorów. Ich wyrazem była wycena One More Level przekraczająca 1 mld zł, czyli zbliżona do kapitalizacji 11 bit, studia mającego już na koncie kilka solidnych gier — mówi Michał Wojciechowski, analityk Ipopema Securities.

Zwraca uwagę, że wpływami z produkcji podzielą się trzy podmioty.

— Po zwrocie kosztów produkcji studio musi dzielić się zyskami z dwoma wydawcami, a ich udział we wpływach prawdopodobnie nie jest mały — wyjaśnia analityk.

Choć premiera „Ghostrunnera” wypadła korzystnie, to nie spełniła wygórowanych oczekiwań inwestorów. Czy to, co przydarzyło się „Ghostrunnerowi” — udana premiera i giełdowa klapa — może stać się udziałem „Cyberpunka”, którego premierę CD Projekt przesunął na 10 grudnia? W ocenie analityka Ipopemy, choć oczekiwania wobec superprodukcji są dość wysokie, mają swoje uzasadnienie.

— Konsens oczekiwań analityków jest dość konserwatywny. Okres premiery będzie na pewno bardzo ciekawy dla notowań CD Projektu, ale nie spodziewam się tak dużej rozbieżności między oczekiwaniami a rzeczywistością — zwłaszcza że kurs jest około 30 proc. poniżej szczytu z sierpnia — mówi Michał Wojciechowski.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane