Sukces to właściwe podejście

DI
opublikowano: 30-09-2009, 13:29

Kryzys nie złamał branży budowlanej. Ludzie traktują nieruchomości jako alternatywną formę inwestycji. Ceny mieszkań spadły, przez co wzrosło zainteresowanie kupujących - wynika z analiz Wawel Service.

Mimo to widoczne jest spowolnienie w tym segmencie rynku. Jak podaje GUS, liczba wydawanych pozwoleń i rozpoczynanych inwestycji spada. W 2006 roku średnio w ciągu miesiąca wydano 14 tys. pozwoleń na budowę. W 2007 roku - już 20,6 tys. pozwoleń. W poprzednim roku było to 19,2 tys. W ciągu 7 miesięcy 2009 roku wydano średnio 15.3 tys. pozwoleń miesięcznie.

Jeden z projektów Wawel Service
Jeden z projektów Wawel Service
None
None

Trzy lata temu w ciągu miesiąca rozpoczęto ok. 11.5 tys. inwestycji. Rok później liczba ta wzrosła do 15.4 tys. W 2008 roku liczba ta nieznacznie spadła i wynosiła średnio 14.6 tys. miesięcznie. Bieżący rok przyniósł już znaczne spowolnienie i w ciągu 7 miesięcy 2009 roku rozpoczęto średnio 11.5 tys. prac budowlanych w ciągu miesiąca. Liczba pozwoleń i rozpoczętych projektów w kolejnych miesiącach będzie zależała od sytuacji w gospodarce światowej, a szczególnie od finansowania nowych projektów i zakupu nieruchomości.

W III kwartale 2008 roku obserwowano na runku budownictwa mieszkaniowego hossę, wciąż powstawały nowe nieruchomości. Obecnie koniunktura jest dosyć pesymistyczna. Są jednak firmy deweloperskie, które w kryzysie radzą sobie całkiem dobrze. Należy do nich Wawel Service.
- Jako deweloper o kilkunastoletnim doświadczeniu wiemy, że decyzje o kolejnych budowach muszą być dokładnie przemyślane - mówi Bartłomiej Rzepa, prezes tej spółki. - Bardzo dużą wagę przywiązujemy do kontroli kosztów na każdym etapie inwestycji. Co prowadzi do obniżenia naszych cen.

W związku z kryzysem gospodarczym zmieniły się preferencje zakupowe Polaków. Ogromną popularnością cieszy się program rządowy Rodzina na Swoim, dzięki któremu można uzyskać dopłatę do 50% odsetek od kredytu .
- Kredyty z dofinansowaniem rządowym stają się swoistą dźwignią sprzedaży w obecnej sytuacji makroekonomicznej – mówi Jan Palka z krakowskiego biura Nieruchomości Południe.
Z perspektywy rynku widać, że mieszkania z dopłatami cieszą większym zainteresowaniem niż inne nieruchomości. Ludzie wybierają mniejsze i tańsze mieszkania, na które mogą uzyskać kredyt preferencyjny. Niestety takich inwestycji wciąż brakuje.

Ostatnio deweloperzy stali się bardziej otwarci na nabywców. Oferują darmowe sprzęty AGD, wycieczki, czasem nawet samochody. Jednak kupujący oczekują niższych cen za metr kwadratowy. Co na to Wawel Service? Wystrzega się sztuczek marketingowych i nieprzemyślanych promocji.
- Wychodzimy z założenia, że mieszkania nie są towarem sezonowym, który trzeba nagle wysprzedać oferując chwilową obniżkę cen. Już na początku działalności postawiliśmy na budowanie tanich mieszkań, dostosowanych do potrzeb klientów. Dzięki temu nie odczuliśmy kryzysu, ponieważ mieszkania niezmiennie cieszyły się zainteresowaniem – mówi Bartłomiej Rzepa.

Prognozuje się, że w 2009 roku na rynek trafi 21 tys. nowych mieszkań w największych miastach Polski. Zdecydowanym liderem tego rankingu jest Warszawa (szacowane 9 tys. lokali). Prognozowana liczba nowych mieszkań oddanych w tym roku w Krakowie, Wrocławiu oraz Trójmieście jest zbliżona i waha się w przedziale 3.0 - 3.5 tys. nieruchomości.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane