Sukces zaczyna się w laboratoriach

opublikowano: 03-09-2019, 22:00

Nauka dla biznesu jest tym, czym paliwo dla silnika — bez centrów badawczo-rozwojowych ten wóz nie pojedzie.

Odkrycia naukowe pomagają ulepszać codzienne życie milionów ludzi. Bez nich postęp społeczny i gospodarczy następowałby wolniej. Szkopuł w tym, że dla niektórych osób nauka jest nudna, inne uważają ją za abstrakcję, którą trudno przetłumaczyć na praktykę i użyteczne zastosowania, np. w firmach.

— Może to zniechęcać młodzież do wyboru kariery akademickiej lub badawczej, a przedsiębiorców, urzędników i polityków odstręczać od koniecznych inwestycji w naukę. W rezultacie innowacyjne firmy pozostaną u nas zjawiskiem wyspowym i będziemy nadal korzystali z zagranicznych patentów, zamiast dorabiać się własnych — mówi Paweł Stapf, dyrektor ds. informatyzacji i zarządzania projektami technologicznymi w firmie Kogeneracja Zachód.

To nie tylko nasz problem. Ponad połowa (61 proc.) mieszkańców globu bardziej ceni technologię niż naukę, co nie znaczy, że ta druga dziedzina jest dla ankietowanychmało ważna. Przeciwnie. 80 proc. respondentów w Polsce i 72 proc. na świecie deklaruje, że nauka wzbudza w nich ciekawość. Tyle że wiedza na jej temat jest niska, do czego się przyznaje 87 proc. uczestników badania. Polski wskaźnik wynosi 85 proc. — wynika z raportu „State of Science Index 2019”, opublikowanego przez spółkę 3M. Unijnym liderem innowacji w 2019 r. jest Szwecja, a kolejne miejsca zajmują Finlandia, Dania i Holandia. Wielka Brytania i Luksemburg spadły z ekstraklasy do grupy silnych innowatorów. Polska w rankingu innowacyjności jest piąta od końca. Oczekuje się, że w latach 2021-27 dzięki inwestycjom w badania naukowe i innowacje w sektorach tych powstanie do 100 tys. nowych miejsc pracy.

8,8 proc. O tyle wzrosły od 2011 r. wyniki UE pod względem innowacyjności.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu