Sukces zaczyna się w laboratoriach

opublikowano: 03-09-2019, 22:00

Nauka dla biznesu jest tym, czym paliwo dla silnika — bez centrów badawczo-rozwojowych ten wóz nie pojedzie.

Odkrycia naukowe pomagają ulepszać codzienne życie milionów ludzi. Bez nich postęp społeczny i gospodarczy następowałby wolniej. Szkopuł w tym, że dla niektórych osób nauka jest nudna, inne uważają ją za abstrakcję, którą trudno przetłumaczyć na praktykę i użyteczne zastosowania, np. w firmach.

— Może to zniechęcać młodzież do wyboru kariery akademickiej lub badawczej, a przedsiębiorców, urzędników i polityków odstręczać od koniecznych inwestycji w naukę. W rezultacie innowacyjne firmy pozostaną u nas zjawiskiem wyspowym i będziemy nadal korzystali z zagranicznych patentów, zamiast dorabiać się własnych — mówi Paweł Stapf, dyrektor ds. informatyzacji i zarządzania projektami technologicznymi w firmie Kogeneracja Zachód.

To nie tylko nasz problem. Ponad połowa (61 proc.) mieszkańców globu bardziej ceni technologię niż naukę, co nie znaczy, że ta druga dziedzina jest dla ankietowanychmało ważna. Przeciwnie. 80 proc. respondentów w Polsce i 72 proc. na świecie deklaruje, że nauka wzbudza w nich ciekawość. Tyle że wiedza na jej temat jest niska, do czego się przyznaje 87 proc. uczestników badania. Polski wskaźnik wynosi 85 proc. — wynika z raportu „State of Science Index 2019”, opublikowanego przez spółkę 3M. Unijnym liderem innowacji w 2019 r. jest Szwecja, a kolejne miejsca zajmują Finlandia, Dania i Holandia. Wielka Brytania i Luksemburg spadły z ekstraklasy do grupy silnych innowatorów. Polska w rankingu innowacyjności jest piąta od końca. Oczekuje się, że w latach 2021-27 dzięki inwestycjom w badania naukowe i innowacje w sektorach tych powstanie do 100 tys. nowych miejsc pracy.

8,8 proc. O tyle wzrosły od 2011 r. wyniki UE pod względem innowacyjności.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane