Super, taki mamy klimat

opublikowano: 03-12-2015, 22:00

98 proc. inwestorów zagranicznych wybrałoby Polskę jeszcze raz

3,7 punktów na 5 możliwych — tak zagraniczni inwestorzy ocenili Polskę w 8. edycji badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ) we współpracy z Grant Thorntonem i HSBC. To najwyższy wynik w historii raportu przeprowadzanego od 2007 r.

Mamy ekosferę dla inwestycji produkcyjnych. Mamy wszystko, by stać się 
      przemysłowym hubem Europy - mówi prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych Sławomir Majman
Wyświetl galerię [1/2]

Mamy ekosferę dla inwestycji produkcyjnych. Mamy wszystko, by stać się przemysłowym hubem Europy - mówi prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych Sławomir Majman Marek Wiśniewski

Sowiecka biegunka

Najniższe oceny Polska dostała od inwestorów za biurokrację — mało punktów otrzymaliśmy w takich aspektach, jak: efektywność sądownictwa gospodarczego, proces uzyskiwania licencji, uciążliwość kontroli, zakładanie firmy, ochrona praw inwestorów czy proces nabywania nieruchomości. W 2014 r. każda duża firma musiała wysyłać 78 formularzy i dokumentów do urzędu skarbowego.

— Co kwartał przygotowujemy raporty o stabilności prawa i obserwujemy, jak biegunka legislacyjna przyspiesza. To spuścizna Homo Sovieticus, którą trzeba stopniowo zabijać, żeby przedsiębiorcom żyło się łatwiej. Ponieważ inwestorzy wskazują na biurokrację, wiem, że publikacja naszych raportów, które zachęcają do zmian, ma sens. Miejmy nadzieję, że fala nowej władzy część bolączek inwestorów wymyje i oczyści. Część pewnie podtopi, ale liczę, że żadnej firmy nie zatopi — mówi Przemysław Polaczek, partner zarządzający w Grant Thorntonie.

Polska słabo wypada w jakości prawa gospodarczego — jego stałości i przewidywalności oraz jasności i spójności przepisów, a także rozliczania podatków — niezbędnych formalności i wysokości obciążeń.

Przekute słabości

Największymi atutami Polski jako miejsca prowadzenia biznesu są: stabilność gospodarcza i polityczna, silne kadry, samowystarczalność rynku. Wśród 26 czynników wysoko ocenione zostały m.in. lojalność pracowników, wydajność pracy, dostępność wykwalifikowanych kadr, wielkość rynku wewnętrznego, dostępność surowców, jakość gruntów, dostęp do inwestowania czy kultura organizacyjna firm działających na rynku.

— Członek zarządu grupy Michelin odpowiadający za HR twierdzi, że 20 lat temu trzeba było do Polski przywozić pracowników z zagranicy, a dziś to Polska jest eksporterem pracowników do innych firm z grupy. W tym momencie grupa 50 Polaków przekazuje w spółkach Michelin najlepsze praktyki — mówi Iwona Chojnowska-Haponik z PAIIZ. Przedsiębiorcy przestali skarżyć się na infrastrukturę.

— Osiągnęliśmy w tej dziedzinie największy postęp, choć kilka lat temu była głównym argumentem przeciw Polsce — komentuje Sławomir Majman, prezes PAIIZ. Długość autostrad zwiększyła się od 2007 r. pięciokrotnie, a dróg ekspresowych — dwukrotnie.

Teraz Polska

Tylko 2 proc. inwestorów żałuje, że zainwestowała w Polsce. 6 proc. jest nad Wisłą bardzo dobrze, 59 proc. — dobrze, 33 proc. średnio, 2 proc. źle. Żadna firma nie stwierdziła, że działa się jej bardzo źle. Najbardziej zadowolone są firmy szwajcarskie, duńskie, francuskie i holenderskie. Najsurowiej oceniają Polskę czescy przedsiębiorcy. 98 proc. badanych firm jest zadowolonych z inwestycji w Polsce. — Pobić to będzie wielkim wyzwaniem — uważa Iwona Chojnowska-Haponik.

Eksperci radzą, by zadbać o rozpoznawalność. — Wśród śród ód firm spoza naszego kontynen- tu, np. z Chin, Polska jest postrzegana jako brama do liczącego 500 milionów konsumentów rynku unijnego. Poza mierzalnymi czynnikami ważne są również aspekty wizerunkowe, czyli to, jakie skojarzenia budzi Polska. Brak wiedzy o naszym kraju wśród inwe- storów zagranicznychmoże sprawiać, że racjonalne przesłanki schodzą na drugi plan, a górę biorą stereotypy — uważa Michał H. Mrożek, prezes HSBC Bank Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu