Świat mierzy się ze sztuczną inteligencją

opublikowano: 12-04-2017, 19:03
aktualizacja: 12-04-2017, 19:04

Systemy sztucznej inteligencji zmienią nie tylko biznes, ale i zachowania społeczne. Badania wskazują, że konsumenci dość pozytywnie podchodzą do nowej technologii.

Czy konsumenci są chętni do tego, by korzystać z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (SI)? Sprawdziła to firma Weber Shandwick wspólnie z KRC Research. Z badania przeprowadzonego w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Chinach i Brazylii wynika, że na świecie podejście do nowej technologii jest bardzo pozytywne, choć badani nie zawsze jeszcze potrafią zdefiniować, jakie dokładnie systemy się za nią kryją. Tylko 18 proc. respondentów zadeklarowało, że posiada w tym zakresie dużą wiedzą, 48 proc. – bardzo ogólną, a 34 proc. przyznało, że zupełnie nie wie, czym jest sztuczna inteligencja. Niemniej jednak aż 92 proc. badanych uważa, że SI stanie się w przyszłości częścią codziennego życia. 40 proc. ankietowanych prognozuje, że nastąpi to już niedługo. 

W roli konsultanta

Ankietowali oczekują, że sztuczna inteligencja będzie im m.in. przypominać o porze przyjmowania leków, pomoże w planowaniu podróży, doborze informacji i rozrywki oraz ułatwi wykonywanie niektórych powtarzalnych czynności. Ponad połowa konsumentów deklaruje, że zaufałaby systemom SI pomagającym w opiece nad starszymi, inteligentnym doradcom finansowym czy programom samodzielnie tworzącym treści w serwisach społecznościowych. Dla 40 proc. użyteczne byłby wykorzystanie sztucznej inteligencji do nauczania, w usługach prawnych, przez policję czy przy prowadzeniu samochodu. 

Konsumenci nie są jednak ślepo zapatrzeni w nową technologię. 64 proc. wyraża związane z nią obawy (z czego 49 proc. jedynie „umiarkowane”). Na liście zagrożeń, jakie niesie ze sobą IS wpisywane były głównie cyberataki i możliwość utraty pracy, wynikająca z automatyzacji zajmowanych dotychczas stanowisk. 

Biznes z przyszłości

Z drugiej strony sztuczna inteligencja będzie wywierała coraz większy wpływ na procesy biznesowe i marketingowe. I już teraz 70 proc. ankietowanych dyrektorów realizuje lub planuje realizować projekty wykorzystujące SI. Zdaniem 58 proc. specjalistów firmy już za pięć lat będą zmuszone do sięgnięcia po tego typu systemy. 55 proc. badanych uważa natomiast, że w przyszłości sztuczna inteligencja będzie znacznie mocniej wpływać na komunikację marketingową niż media społecznościowe obecnie. 

- Ogromną rolę w skutecznym wykorzystaniu SI do budowania przewagi konkurencyjnej odegrają marketerzy. To oni będą musieli przekonać klientów do nowych rozwiązań i jednocześnie promować własne produkty i usługi. Konsumenci mogą wydawać się gotowi do przyjęcia SI, ale mają też obawy. Wyważony proces edukacji i promocji będzie zatem największym wyzwaniem dla marketerów, gdyż to oni będą musieli wykorzystać całą swoją wiedzę i doświadczenie, aby przekonać konsumentów do korzyści płynących z wprowadzenia SI – zauważa Patrick Chaupham, wiceprezes ds. strategii rozwoju technologii w Weber Shandwick.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu