W III kwartale 2023 r. wartość sprzedaży Mounjaro, produkowanego przez amerykańską firmę Eli Lilly&Co leku na cukrzycę, który wkrótce będzie mógł być też reklamowany jako lek na odchudzanie, wzrosła o 650 proc. r/r do rekordowych 1,41 mld USD. W tym samym okresie sprzedaż Wegovy, preparatu na odchudzanie produkowanego przez duński Novo Nordisk, wyniosła 1,37 mld USD, aż o 734 proc. więcej niż rok temu. W obu przypadkach wynik był zdecydowanie lepszy od przewidywań analityków.
Całkowite przychody obu spółek, które są potentatami w stosunkowo nowej niszy rynku farmaceutycznego, podskoczyły w III kwartale 2023 r. o ponad 40 proc. r/r. Wynik byłby jeszcze lepszy, gdyby nie problemy z podażą. Mounjaro, Wegovy oraz Ozempic, produkowany również przez Novo Nordisk i mający to samo zastosowanie, szybko znikają z aptecznych półek. Rozważane jest więc wprowadzenie limitu dawek przypadających na klienta.
Anat Ashkenazi, dyrektor finansowy Eli Lilly&Co potwierdził w rozmowie z Bloomberg TV, że problemy z dostępnością Mounjaro nie znikną, nawet jeśli amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) nie pozwoli na reklamowanie go jako leku na odchudzanie. Jest dostępny bez recepty, więc konsumenci nie chorujący na cukrzycę i tak go kupują, ponieważ liczą, że ograniczy ich apetyt i pomoże schudnąć.
Leki na odchudzanie to jeden z najgorętszych tematów inwestycyjnych, a wartość akcji Eli Lilly i Novo Nordisk, dwóch największych podmiotów w segmentów, podskoczyła w tym roku o ponad 50 proc. Na razie konkurencja jest znikoma, ale podjęcie rękawicy zapowiedziały już Pfizer i Amgen.
Nie powinno dziwić zainteresowanie tak dużych podmiotów, gdyż jak wskazują analitycy, branża leków na odchudzanie nie odkryła jeszcze pełni swojego potencjału. Mounjaro, Ozempic i Wegovy wkrótce mogą znaleźć zastosowanie także w terapii chorób serca i nerek.
Progres mogą powstrzymać skutki uboczne, dlatego każda ze spółek testuje różne kombinacje składników, aby znaleźć optymalną. Eli Lilly zamierza wprowadzić mocniejszą wersją Mounjaro, pomagającą szybciej i skuteczniej redukowąc tkankę tłuszczową, przy możliwie małych negatywnych skutkach dla masy mięśniowej.
Novo Nordisk po raz trzeci w tym roku podniósł prognozę wyników. Oczekuje, że zysk operacyjny ze sprzedaży leków Wegovy i Ozempicu wzrośnie na koniec 2023 r. o 46 proc. r/r. Firma Eli Lilly nie zmieniła oczekiwań ze względu na słabą sprzedaż innych leków niż Mounjaro, ale podtrzymała prognozę dla rynku leków na odchudzanie.
Sprzedaż Wegovy, Ozempicu i Mounjaro w ponad 90 proc. odbywa się w Stanach Zjednoczonych.