Szansa dla regionalnych lotnisk

Marta Filipiak
10-02-2005, 00:00

Porty lotnicze entuzjastycznie przyjęły propozycję Brukseli. Czas pokaże, czy ich optymizm jest uzasadniony.

Polskie regionalne porty lotnicze mają nadzieję na rewolucję. Komisja Europejska (KE) zaproponowała dopuszczenie pomocy publicznej dla drugorzędnych obiektów. Polskie lotniska regionalne będą mogły więc otrzymywać przez 5 lat pomoc publiczną wysokości od 30 do 50 proc. kosztów uruchomienia nowej linii lokalnej i jej promocję. Będzie to dla nich ogromna szansa.

— To rewolucja. Do tej pory problem regionalnych lotnisk pozostawiano samorządom, które miały inne, często pilniejsze, zadania. W efekcie bardzo trudno było rozwijać lotnictwo. Propozycja KE zapowiada fundamentalne zmiany — ocenia Tomasz Starowieyski, prezes spółki Porty Lotnicze Mazury-Szczytno.

Kryteria spełnione

KE szczegółowo określa, które lotniska mogą ubiegać się o pomoc. Okazuje się, że większość polskich obiektów spełnia kryteria. Przede wszystkim dlatego, że są małe — roczny ruch pasażerski jest na nich mniejszy niż 5 mln pasażerów.

— Na razie musimy się zapoznać ze szczegółami propozycji KE. Jest to propozycja dla aktywnych samorządów. Wszystko zależy od inicjatywy i umiejętności wykorzystania tej szansy — mówi Leszek Karwowski, wiceprezes portu lotniczego we Wrocławiu.

Efekty odległe

Być może dzięki temu nasze lotnictwo stanie na nogi. Zwłaszcza że brakuje mu rządowego wsparcia.

— Pomoc publiczna w formie proponowanej przez KE może okazać się alternatywą dla Narodowego Planu Rozwoju, w którym nie zaplanowano środków dla lotnictwa. To furtka, dzięki której transport lotniczy mógłby znacznie lepiej funkcjonować — wyjaśnia Stanisław Popów, prezes Finacorp, spółki zajmującej się doradztwem inwestycyjno-finansowym, w tym także dla lotnictwa.

Nie można jednak oczekiwać szybkich i spektakularnych efektów.

— Jak w każdym przypadku pomocy publicznej, tak i tu konieczne będzie ogłaszanie kosztownych i długotrwałych przetargów. W naszych realiach nie przewiduję, aby pierwsze wsparcie nastąpiło wcześniej niż w 2007 r. — podsumowuje Stanisław Popów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Filipiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Szansa dla regionalnych lotnisk