Terminal przykryty przezroczystą kopułą, tonący w zieleni, z pomostem dla pasażerów, z dachem w kształcie litery „X” — m.in. takie koncepcje zaproponowali projektanci, którzy wzięli udział w warsztatach architektonicznych zorganizowanych przez Ambasadę Wielkiej Brytanii oraz spółkę Centralny Port Komunikacyjny (CPK).
— Zaprosiliśmy do współpracy znaczących architektów z ogromnym bagażem wiedzy, zawodowych doświadczeń i kreatywności. To był dobry pomysł. Zderzenie śmiałych koncepcji z oczekiwaniami inwestora okazało się bardzo inspirujące, otwierając nam niekiedy oczy na nietypowe rozwiązania, których nie braliśmy wcześniej pod uwagę — mówi Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK odpowiedzialny za część lotniskową.
Inwestor nie jest zobowiązany do wykorzystania żadnej z przedstawionych koncepcji. Konsultacje z architektami to kolejny etap przygotowań do projektowania lotniska. W połowie kwietnia rozpoczął się proces uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi. W pierwszym spotkaniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm, które będą z CPK korzystać lub świadczyć dla portu usługi. Spółka otrzymała od nich ponad 400 uwag i propozycji. W ramach współpracy z IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych) powstał komitet konsultacyjny, który pomoże w zaplanowaniu nowego lotniska. Pierwsze spotkanie odbędzie się 18 lipca. Na przełomie lat 2019/20 CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego — międzynarodowy podmiot z doświadczeniem w projektowaniu i budowie portów przesiadkowych. W tym roku CPK zleci plan generalny Portu Lotniczego Solidarność, czyli masterplan.