Sztuczna inteligencja ma pracę w Warcie

opublikowano: 26-08-2018, 22:00

AI zasili szeregi konsultantów call center i rzeczoznawców szkodowych. Ubezpieczyciel znacznie przyspieszy wypłatę świadczeń

Warta, trzeci ubezpieczyciel majątkowy w Polsce (według danych Komisji Nadzoru Finansowego za 2017 r. ma 13,55 proc. udziałów w rynku), bada możliwości sztucznej inteligencji (ang. artificial intelligence — AI). Pracuje intensywnie nad dwoma dużymi projektami, które znacznie przyspieszą proces likwidacji szkód. AI będzie wspierać konsultantów telefonicznych i rzeczoznawców komunikacyjnych. Ich operacyjne uruchomienie zaplanowała na pierwszą połowę przyszłego roku.

Rozpoznanie głosu…

AI będzie odbierać w Warcie telefony od osób zgłaszających szkody telefonicznie. Spółka obsługuje 400 tys. szkód indywidualnych rocznie, z czego ponad 55 proc. przez call center. Pozostałe kanały nie cieszą się aż tak dużą popularnością wśród klientów (patrz ramka obok). Dwa tygodnie temu firma zakończyła testy, które potwierdziły słuszność konceptu. Trwały one siedem miesięcy i okazało się, że algorytmy sprawdzają się w prostych czynnościach, takich jak zbieranie podstawowych danych osobowych na początkowym etapie procesu likwidacyjnego. Obecnie Warta jest na etapie wyboru partnera biznesowego, który pomoże jej przygotować rozwiązanie systemowe. Prace produkcyjne ruszą we wrześniu.

— Dzięki sztucznej inteligencji będziemy w stanie obsłużyć wszystkie zgłoszenia, spływające do nas w najgorętszych okresach, np. po nawałnicach. Na razie technologia nie jest na tyle zaawansowana, aby prowadzić proces likwidacji szkody od początku do końca, dlatego nadal będzie ją wspierał człowiek. Na bieżąco będziemy uczyć nasz algorytm nowych umiejętności, aby jeszcze bardziej usprawniać procesy likwidacyjne — mówi Rafał Stankiewicz, wiceprezes odpowiedzialny za likwidację szkód.

Nie ujawnia kosztów AI. Według szacunków, inwestycja powinna zwrócić się maksymalnie w ciągu półtora roku.

…i obrazu

AI wesprze również 150 rzeczoznawców szkód komunikacyjnych.Na podstawie powypadkowych zdjęć pojazdów algorytm oszacuje wartość szkody. Warta szacuje, że dotyczyłoby to około 60 proc. zgłaszanych spraw. Są to proste szkody, realizowane od początku do końca w ciągu kilku dni. Dzięki technologii czas ich likwidacji będzie jeszcze krótszy. Czy wirtualny rzeczoznawca zastąpi człowieka?

— Jeszcze przez długie lata pracownika nie uda się zastąpić w 100 proc. komputerem. Ponadto, tak szybko rośnie nam skala biznesu, że rzeczoznawcy mogą spać spokojnie, nie planujemy zwolnień — mówi wiceprezes Warty.

Konkurs piękności

AI rozpoznająca szkodę na podstawie zdjęcia to inicjatywa Warty, do której przyłączyły się zagraniczne spółki z macierzystej organizacji Talanx International. Projekt, w którym uczestniczą firmy z Niemiec, Włoch i Turcji, ruszył dwa tygodnie temu. Laureat konkursu, do którego zaproszono osiem firm z różnych krajów, przygotuje rozwiązanie systemowe IT. Uczestnicy otrzymali od Warty 50 tys. zdjęć samochodów różnych marek, również najrzadszych. Wygra ten, kto stworzy najefektywniejszy algorytm. Wyniki będą znane w ciągu dwóch miesięcy. Zasłaniając się umową poufności, wiceprezes nie chce ujawnić nazw firm rywalizujących o możliwość współpracy z ubezpieczycielem.

— Żadna firma nie sprzedaje gotowego rozwiązania IT, które mogłoby sprostać naszym oczekiwaniom. Testujemy możliwości kilku firm, mocno się od siebie różniących, aby wyłonić najlepszą i wspólnie wypracować przełomowe rozwiązanie. Wierzę, że wirtualny rzeczoznawca będzie rewolucyjnym przedsięwzięciem w branży ubezpieczeniowej — dodaje Rafał Stankiewicz.

 

TRZY PYTANIA DO PIOTRA MIECZKOWSKIEGO, DYREKTORA ZARZĄDZAJĄCEGO FUNDACJĄ DIGITAL POLAND

Insuretechy dopiero raczkują

1. Czy AI w ubezpieczeniach jest powszechna?

W Polsce sztuczna inteligencja nie jest masowo wykorzystywana przez firmy ubezpieczeniowe. Sektor dopiero stawia swoje pierwsze kroki w tym obszarze. Zaczyna od prostych rzeczy, takich jak automatyzacja i robotyzacja procesów (RPA), dotyczących obsługi klientów czy likwidacji szkód. W cyfrowej transformacji sektor bankowy mocno wyprzedził ubezpieczeniowy. Powodem jest m.in. brak wsparcia dla rozwoju insuretechów, a które dostają fintechy.

2. Czy inwestycje w AI są kosztowne?

Sztuczna inteligencja i robotyzacja procesów przyniosą oszczędności w firmie pod warunkiem, że zostaną wdrożone w masowych procesach, takich jak likwidacja szkód czy obsługa klienta. AI potrafi oszacować ryzyko oraz zautomatyzować i obniżyć skalę fraudów lepiej niż człowiek. Sam koszt wdrożenia samouczącej się sztucznej inteligencji może być stosunkowo niski, jeśli korzysta się z modelu usług chmury obliczeniowej(SaaS). Większość inwestycji w AI zwraca się po dwóch latach od wdrożenia, a najbardziej skomplikowane przypadki po sześciu. W dobrze ucyfrowionych organizacjach inwestycja może zwrócić się nawet w ciągu roku.

3. W których segmentach, oprócz likwidacji szkód i obsługi klienta, można jeszcze wykorzystać sztuczną inteligencję?

Na obecnym etapie rozwoju AI wykorzystywana jest przede wszystkim w celu obniżenia kosztów funkcjonowania spółki i dokonania automatyzacji procesów. Z tego powodu AI wykorzystywana jest obecnie głównie we wszelkich procesach wewnątrz spółki, jak przetwarzanie likwidacji szkód czy komunikacja z klientem (asystent — chatbot). Rośnie również skala personalizacji ubezpieczeń na bazie nowych danych, np. pochodzących od czujników ruchu i innych sensorów. Na rynku pojawiły się już pierwsze produkty dla klienta, np. ubezpieczenie uzależnione od stylu jazdy kierowcy. Kolejnym etapem wykorzystania AI będą spersonalizowane produkty związane ze stylem życia klienta.

 

4,1 mln Tylu klientów indywidualnych ma Warta w spółce majątkowej.

Sprawdź program "XII Kongresu Business Intelligence", 25-26 września 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Sztuczna inteligencja ma pracę w Warcie