Sztuczna inteligencja nie może być straszna mediom

Nagroda główna RINGIER AXEL SPRINGER POLSKA
opublikowano: 2025-02-26 21:00
zaktualizowano: 2025-02-26 20:00

Pojawienie się AI w branży medialnej wywołało sporo zamieszania, zrodziło niepokoje i stało się przedmiotem publicznych dyskusji. Zamiast wpadać w panikę, lepiej uczynić AI tematem szkoleń, rozmów, webinarów i innych inicjatyw oswajających personel z tą technologią.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Nagroda główna dla Ringier Axel Springer Polska, w kategorii "Wsparcie rozwoju – nowe kompetencje w nowej rzeczywistości"

Ringier Axel Springer Polska (RASP), krajowy oddział międzynarodowej firmy działającej na rynku mediów, stanął przed wyzwaniem, za które uznano swoistą barierę strachu przed sztuczną inteligencją (AI). Obawy pojawiły się w działach, które ze względu na specyfikę swojej pracy najbardziej odczuły wpływ AI, a nie miały do tej pory szerokiego kontaktu z tą technologią.

Firma postanowiła przekonać swoich pracowników i pracowniczki, że każdy może korzystać z AI. Kluczowym celem było włączenie wszystkich pracowników, niezależnie od działu, płci czy wieku, w proces edukacji i adaptacji do nowych technologii, a także znalezienie optymalnej metody na przekazanie wiedzy w tym zakresie.

W odpowiedzi na wyzwanie firma stworzyła program „Akademia AI”, który ma na celu edukację pracowników w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji. Jego realizację rozpoczęto w grudniu 2023 r., ale proces edukacyjny trwa nadal.

Przełamywanie barier

Realizacja programu „Akademia AI” jest skupiona na budowaniu świadomości i zrozumienia korzyści płynących z AI, aby zredukować obawy związane z jej wykorzystaniem. Program nie jest adresowany wyłącznie do działów, które w naturalny sposób wykorzystują AI. Stosowane w nim narzędzia edukacyjne są dobierane odpowiednio do różnorodnych potrzeb pracowników firmy, aby każdy mógł skutecznie przyswoić nowe kompetencje.

Celem szczegółowym programu jest zaangażowanie osób ze wszystkich działów firmy w działania „Akademii AI”, najpierw przez zbadanie znajomości AI wśród pracowników, a potem przez angażowanie osób wewnątrz organizacji do prowadzenia inicjatyw rozpowszechniających wykorzystanie sztucznej inteligencji.

Dzięki wplataniu edukacji z obszaru AI w życie firmy (oprócz szkoleń RASP organizuje webinary, rozmowy z gośćmi i spotkania pracownicze) dochodzi do przełamywania bariery strachu i uwalniania potencjału jednostek, który do tej pory nie był wykorzystany, a może być motorem napędowym rozwoju biznesowego całej firmy.

Znajomość AI

Pierwszym krokiem w realizacji programu było stworzenie platformy online, na której zebrano wszystkie szkolenia już wykorzystujące AI. Na tej podstawie opracowano warsztaty przeznaczone dla poszczególnych zespołów i działów firmy oraz webinary, podczas których w niejednym przypadku dochodzi do pierwszego kontaktu z AI i do przekazania zachęty do korzystania z tej technologii.

W punkcie wyjścia przeprowadzono w firmie badanie samooceny znajomości AI przez pracowników, co prowadziło do wyłonienia osób już teraz będących ucieleśnieniem kompetencji nie tylko w zakresie AI, ale też w innych obszarach kompetencyjnych.

Przygotowania do uruchomienia programu doprowadziły do zainaugurowania „Akademii AI 2.0”, czyli program skupiającego się na przeprowadzeniu warsztatów w zgodzie z ustalonymi kompetencjami danych pracowników na platformie umożliwiającej personalizację ścieżek rozwojowych.

Ambasadorzy AI

Aż 62 proc. respondentów wewnątrzfirmowego sondażu przyznało, że czerpie wiedzę o AI od znajomych z firmy. Ta informacja skłoniła twórców programu „Akademia AI” do uruchomienia programu ambasadorskiego i wyłonienia ambasadorów.

Do obrania tego kierunku jeszcze bardziej zachęcił firmę wniosek z badania, zgodnie z którym „pracownicy chcą poznawać AI w dużej mierze przez kontakt ze swoimi koleżankami i kolegami z firmy”. Na podstawie obserwacji oraz zebranych wywiadów firma wytypowała potencjalnych ambasadorów / ambasadorki AI w RASP.

Kim są ambasadorzy / ambasadorki? To rozproszona sieć 24 osób, które są „zajarane” AI i dlatego spontanicznie oraz systematycznie poznają, testują i wykorzystują narzędzia sztucznej inteligencji (dopuszczone przez firmę), dużo wiedzą o tej technologii i są na bieżąco z jej postępami. Dzięki temu, że są pracownikami, łatwo do nich dotrzeć, a przez to stają się pierwszym punktem kontaktu w sprawach AI. Stały się więc w naturalny sposób agentami rozpowszechniania wiedzy o AI w firmie.

Z AI za pan brat

Aż 65 proc. pracowników i pracowniczek RASP bierze udział w działaniach edukacyjnych „Akademii AI”. Są to osoby ze wszystkich działów firmy. Już 40 proc. pracowników i pracowniczek udziela pozytywnych odpowiedzi na pytania o samoocenę ze znajomości sztucznej inteligencji.

Firma notuje wzrost samooceny przydatności AI w pracy wśród pracowników i pracowniczek biorących udział w szkoleniach „Akademii AI”, co wynika ze sprawdzenia samooceny na początku działalności programu oraz pod koniec 2024 r