Sztuczna inteligencja wygrała z człowiekiem w teście językowym

PAP/DI
opublikowano: 15-01-2018, 12:29
aktualizacja: 15-01-2018, 12:30

Oparte na głębokich sieciach neuronowych sztuczne inteligencje opracowane niezależnie przez Alibabę i Microsoft osiągnęły wyższe od ludzi wyniki w teście Uniwersytetu Stanforda z zakresu czytania i rozumienia tekstu - podała agencja Bloomberg.

W ramach przeprowadzonych w drugim tygodniu stycznia testów sztuczna inteligencja (SI) Alibaby odnotowała wynik 82,44 proc. W zakończonym dzień później identycznym sprawdzianie sieć neuronowa Microsoftu uzyskała 82,65 proc. Ludzie uczestniczący w teście osiągali wynik 82,30 proc.

iStock

Złożony z ponad 100 tys. pytań test językowy kalifornijskiego Uniwersytetu Stanforda jest uznawany za najbardziej miarodajny sprawdzian maszynowego odczytu języka naturalnego. Za podstawę do pytań posłużyło ponad 500 artykułów zaczerpniętych z Wikipedii. Ma to pozwolić na sprawdzenie, czy testowane modele uczenia maszynowego są w stanie przetworzyć dużą ilość informacji w języku naturalnym przed udzieleniem dokładnych odpowiedzi na pytania.

Sieci neuronowe stosujące algorytmy głębokiego uczenia naśladują ludzki sposób rozumienia i przetwarzania języka naturalnego. Rozwój tej technologii ma znaleźć zastosowanie między innymi w mediach społecznościowych i personalizowanym marketingu, a także w pojazdach autonomicznych oraz w obsłudze klienta i innych sektorach.

Alibaba jest jedną z kilku chińskich firm technologicznych (obok Tencenta i Baidu) uczestniczących w wyścigu do stworzenia sztucznej inteligencji, do czego wezwał w październiku ubiegłego roku prezydent Xi Jinping. Chiny chcą wysunąć się na pozycję światowego lidera w badaniach nad SI do 2030 r. Wcześniej we wrześniu rosyjski prezydent Władimir Putin wygłosił przemówienie, w którym nazwał sztuczną inteligencję "przyszłością nie tylko dla Rosji, ale dla całej ludzkości" i zapowiedział, że liderzy w jej rozwoju mogą zdobyć władzę nad światem. 

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP/DI

Polecane