Lead generation to dość nowa na polskim rynku, a popularna za granicą formuła pozyskiwania kontraktów biznesowych. Mówiąc wprost, kojarzenie zleceniodawców z podwykonawcami i dostawcami, a kupujących ze sprzedającymi. W 2008 r. próbę wprowadzenia usługi na polski rynek podjęło trzech informatyków z Wrocławia: Przemysław Dziemieszkiewicz, Karol Grygiel i Jarosław Pieczonka. Wspólnie stworzyli internetową platformę Oferteo.pl, inspirowaną m.in. amerykańskim BuyerZone, niemieckim Kauferportal czy francuskim Companeo. Pomysł na biznes wypalił, aktualnie w bazie danych serwisu zarejestrowanych jest około 90 tys. dostawców — m.in. Nestlé, Still, Zeppelin, PZU. Od uruchomienia za pośrednictwem Oferteo.pl zawarto prawie milion kontraktów.
— Zrealizowana została m.in. budowa 8-kondygnacyjnego bloku o powierzchni 2,5 tys. mkw., zakup 44 wózków widłowych oraz transport trawy na stadiony przed rozgrywkami Euro 2012. Zlecenia w serwisie składały Skanska, Tesco, Mlekovita czy Kler — wylicza Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo.pl.
W przeliczeniu na punkty
Jak usługa lead generation działa w polskich warunkach? — W Oferteo.pl zapytania ofertowe mogą składać zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Można skorzystać z formularza zamieszczonego na stronie internetowej lub zadzwonić do konsultanta. Po weryfikacji zlecenie przekazywane jest wybranym dostawcom spełniającym oczekiwania wskazane przez klienta. Firmy zainteresowane jego realizacją przygotowują ofertę handlową i przedstawiają ją klientowi. Zleceniodawca otrzymuje kilka ofert bezpośrednio od dostawców, co pozwala mu samodzielnie wybrać najbardziej atrakcyjną. Złożenie zapytania ofertowego nie zobowiązuje do zakupu — wyjaśnia Karol Grygiel.
Za złożenie zamówienia firma nie pobiera opłat. Ponoszą je dostawcy, którzy zyskują wgląd do zamówienia. Jest to możliwe po wcześniejszym doładowaniu konta określoną liczbą punktów (rodzaj abonamentu). Jeden kosztuje od 4,74 zł. Ostateczna cenę warunkuje jednak wielkość zamówienia.
Kontrakt pod ścisłą ochroną
Oferteo.pl odpowiada za wiarygodność ofert.
— Zapytania złożone w serwisie są weryfikowane i potwierdzane telefonicznie przez naszych konsultantów. W razie potrzeby doprecyzowywane są budżet i termin dostawy lub realizacji zamówienia. Dopiero wówczas zapytanie przekazywane jest dostawcom — tłumaczy Karol Grygiel.
Zweryfikować można również dostawców i wykonawców. Zleceniodawca może zapoznać się z umieszczoną na stronie Oferteo.pl wizytówką firmy, poznać zakres jej działania, datę dołączenia do serwisu, co więcej, przeczytać opinie i komentarze wystawione jej przez dotychczasowych klientów. Składający zapytanie ofertowe ma również możliwość potwierdzenia autentyczności danych zleceniobiorcyw bazie GUS bezpośrednio z witryny Oferteo.pl.
Zlecenie na rozwój rynku
Lead generation stanowi alternatywę dla samodzielnego poszukiwania zleceń przez firmy, co czasem bywa kosztowne i czasochłonne.
— Coraz więcej firm docenia zalety kupowania gotowych „leadów” do klientów zainteresowanych konkretnymi produktami i usługami. Dlatego również w naszym serwisie zwiększa się liczba zarejestrowanych dostawców, a tym samym liczba składanych ofert — zaznacza Karol Grygiel.
Na korzyść firm świadczących tego typu usługi przemawia wymuszana przez rynek potrzeba szybkiego podejmowania decyzji zakupowych. Dlatego przedsiębiorcy szukają łatwego dostępu do dostawców różnorodnych produktów i usług, wymagają przy tym zachowania transparentności i atrakcyjności ofert.
— Na Oferteo.pl dominują zlecenia z branży budowlanej — od budowy hal, magazynów, domów, aż po wykończenia wnętrz. Zamawiane są też produkty i usługi dla firm, takie jak kserokopiarki, urządzenia biurowe czy zaopatrzenie w wodę, a także transport i wyposażenie w maszyny i części, np. wózki widłowe, koparki — wymienia Karol Grygiel.
Oferteo.pl wczoraj i dziś
Serwis Oferteo.pl rozpoczął działalność w 2008 r. Trzy lata później firma pozyskała inwestora — niemiecki fundusz venture capital. W 2012 r. w spółce utworzono profesjonalne call center. Teraz głównym celem wrocławskich przedsiębiorców jest rozbudowa serwisu o nowe branże. Niebawem zostanie również wdrożony program szkoleniowy dla dostawców.