Szwedzi kupili Transpoint International

  • Paweł Janas
27-03-2012, 00:00

Greencarrier Freight Services przejął kontrolę nad operatorem logistycznym z Polski.

Szwedzki operator logistyczny Greencarrier Freight Services kupił Transpoint International (TI), firmę wyspecjalizowaną w międzynarodowym transporcie samochodowym, do niedawna stanowiącą część fińskiej grupy VR Transpoint.

Jednak to nie Finowie byli kontrahentami Szwedów. Nowy nabywca przejął firmę od Arkadiusza Prejny, menedżera polskiej części TI, który zaledwie kilka tygodni temu wykupił ją (w ramach wykupu menedżerskiego) od pierwotnego właściciela. Po transakcji zachowa mniejszościowy pakiet udziałów i nadal będzie kierował spółką. Umowa dotyczy Transpoint w Polsce oraz jego spółek zależnych w Czechach i na Słowacji.

„Greencarrier Freight Services to dla nas idealny partner ze względu na sieć przedstawicielstw na naszych głównych rynkach — w krajach skandynawskich, państwach nadbałtyckich i Wielkiej Brytanii. Planujemy wspólną ekspansję — nie tylko w transporcie drogowym, ale także morskim i lotniczym” — deklaruje w oficjalnym komunikacie Arkadiusz Prejna.

Firma nie jest zbyt rozpoznawalna w branży TSL, dlatego jej przedstawiciele nie przeceniają konsekwencji transakcji. — Transpoint nie ma dużego udziału w rynku, a samo przejęcie żadnej rewolucji nie wywoła. Ostatnią naprawdę dużą transakcją był zakup upadającego Equusa przez Apreo — mówi Andrzej Szymański, dyrektor zarządzający firmy transportowej Dartom. Z Arkadiuszem Prejną nie udało nam się wczoraj skontaktować. Transpoint International zajmuje się m.in. międzynarodowym transportem całopojazdowym i drobnicowym na terenie Finlandii, Rosji, Estonii, Łotwy, Litwy, Polski, Czech, Słowacji, Węgier i Wielkiej Brytanii. Dysponuje flotą kilkuset samochodów ciężarowych z naczepami plandekowymi i chłodniczymi. Greencarrier Freight Services, firma z siedzibą w Szwecji, powstała w 1994 r. i jest jedną z największych prywatnych firm w Skandynawii specjalizujących się w międzynarodowym transporcie. Po przejęciu Transpoint International Greencarrier Freight Services zwiększy przychody do 175 mln EUR rocznie i będzie zatrudniał ponad 425 pracowników w 13 krajach.

Rosną, ale nie mają lekko

W najnowszym raporcie eksperci firmy Euler Hermes podjęli temat problemów, z jakimi borykają się polskie firmy zajmujące się transportem miedzynarodowym. Pierwszy to wzrost cen paliw. Ich udział w kosztach wzrósł, w ocenie transportowców, z 50 do około 60 proc. Zdaniem ekspertów Euler Hermes, podstawowym problemem jest jednak zbyt długie kredytowanie klientów. Zwracają m.in. uwagę, że firmy transportowe muszą płacić za paliwo po 14-30 dniach (tak rozliczane są z reguły karty paliwowe dla mniejszych przewoźników, stanowiących gros rynku). Tymczasem same otrzymują płatności za swoje usługi w najlepszym razie po 45 dniach, a średnio po około 60. Mimo tych problemów przewóz ładunków w transporcie samochodowym wzrósł w 2011 r. o ponad 22 proc. Krajowe firmy wyspecjalizowane w transporcie międzynarodowym dysponują flotą 148 tys. pojazdów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Szwedzi kupili Transpoint International