T-Mobile przegrał 15,3 mln zł

Jarosław KrólakJarosław Królak
opublikowano: 2021-06-15 20:00

Operator przegrał w Sądzie Najwyższym proces o karę w wysokości 15,3 mln zł za „grzechy” Polskiej Telefonii Cyfrowej (PTC) wobec klientów przy loterii SMS-owej.

10 lat toczył się spór T-Mobile (wcześniej PTC) z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Sprawa dotarła do Sądu Najwyższego (SN), który utrzymał 15,3 mln zł kary nałożonej na spółkę. Sankcja jest o 6 mln niższa od kwoty, jakiej domagał się prezes UOKiK (21,3 mln zł).

– Cieszymy się, że Sąd Najwyższy ostatecznie rozstrzygnął sprawę i oddalił skargę kasacyjną T-Mobile od decyzji prezesa UOKiK wobec Polskiej Telefonii Cyfrowej z grudnia 2011 r. Sprawa dotyczyła naruszenia zbiorowych interesów konsumentów w związku z organizacją loterii „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem?". W ustnych motywach Sąd Najwyższy potwierdził, że sąd apelacyjny trafnie uznał, że komunikaty wysyłane do konsumentów w związku z loterią wprowadzały ich w błąd. SN orzekł także, że prezes UOKiK, wydając zaskarżoną decyzję, nie naruszył swojej właściwości i nie wkroczył w kompetencje prezesa UKE, ponieważ decyzja dotyczyła praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów – mówi Małgorzata Cieloch, rzeczniczka UOKiK.

W 2010 r. do UOKiK zaczęły napływać skargi klientów PTC (operator Ery GSM) na zasady loterii SMS-owej „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem?”, w której można było wygrać 1 mln zł. Udział mogli brać klienci PTC lub osoby, które kupiły np. tapetę na ekran, gry, dzwonek i wysłały inicjującego SMS-a do operatora. Uczestnicy loterii codziennie dostawali SMS za 4,88 zł brutto. Wiele osób skarżyło się, że otrzymują kosztowne rachunki. Nie mieli świadomości, że ich udział w loterii był automatycznie przedłużany. Pod koniec 2011 r. prezes UOKiK uznał, że PTC organizowało i prowadziło tę loterię w sposób nierzetelny i wprowadzający w błąd. Wydał decyzję, w której stwierdził m.in., że PTC sugerowało, że udział w loterii jest jednodniowy, a w rzeczywistości trwał do jej końca lub skutecznej rezygnacji. Ponadto, zdaniem UOKiK, operator wprowadzał w błąd co do kosztów udziału w loterii.

Spółka odpierała zarzuty. Broniła się twierdząc, że uczestnicy loterii mogli zapoznawać się z jej regulaminem np. na stronie internetowej. T-Mobile nie chciał komentować wyroku.