TAJWAN DOGANIA MARKOWE PRODUKTY
Dwie firmy — Karen i Techmex — walczą o pierwszeństwo na rynku
MNIEJ MOCY: Dzięki pracom nad procesorami do komputerów przenośnych naukowcom w laboratoriach Intela udało się poprawić parametry procesorów do komputerów stacjonarnych — twierdzi Piotr Pągowski, dyrektor generalny Intel Poland. fot. ARC
Polski rynek komputerów przenośnych jest jeszcze słabiutki. Na razie przeważają znane marki, ale coraz bardziej konkurencyjne są również wyroby tajwańskie. Palmę pierwszeństwa dzierżą Karen i Techmex.
Według oficjalnych szacunków, w ubiegłym roku w Polsce sprzedano około 30 tys. notebooków, co stanowi zaledwie 1 proc. z 2,8 mln egzemplarzy sprzedanych w całej Europie.
Prognozy dla Polski na 1998 rok mówią o ponad 30-proc. wzroście sprzedaży tego typu sprzętu. W tym roku powinna więc ona wynieść 40 tys. sztuk. Nie jest to wartość zachwycająca w porównaniu do liczby sprzedanych komputerów stacjonarnych. Na naszym rynku zaledwie 5 proc. sprzedawanych komputerów to urządzenia przenośne, gdy dla krajów europejskich współczynnik ten wynosi 15-20 proc. Jeszcze większy dystans dzieli nas od Stanów Zjednoczonych i Japonii, gdzie kształtuje się on w granicach 30 proc. Wielu specjalistów uważa, że prawdopodobny wzrost popytu na sprzęt mobilny w krajach wysoko rozwiniętych pozwoli komputerom przenośnym przejąć nawet 50 proc. rynku PC-tów. Rodzimi dealerzy zajmujący się sprzętem przenośnym widzą dla siebie miejsce na tak przyszłościowym rynku, który z niszy przeradza się w poważny interes.
Wyścig o prymat
Rosnące zainteresowanie note- bookami cieszy najbardziej dwie firmy dystrybucyjne, posiadające po 30 proc. udziału w rynku. Od początku tego roku obie firmy zaczęły zaciekłą wojnę o klientów. Mowa tu o firmach dystrybucyjnych Silico-Eximp, która jest częścią grupy kapitałowej Karen Notebook specjalizującej się w sprzedaży i obsłudze komputerów przenośnych, oraz Techmex.
— Flagowym komputerem przenośnym w naszej firmie są notebooki Toshiby, której jesteśmy wyłącznym dystrybutorem — mówi Jacek Studencki, prezes Techmexu.
Swoją markę wiodącą ma również grupa Karen Notebook, która — po tym jak Toshiba w ubiegłym roku zerwała z nią współpracę —promuje markę Fujitsu oraz produkowane na Tajwanie komputery firmowane własną marką California Access. Od września spółka Idea Nord, należąca do grupy kapitałowej Karen, rozpoczęła na terenie Suwalskiej Strefy Ekonomicznej montaż notebooków California Access.
— Docelowo zamierzamy produkować ponad 30 tys. komputerów rocznie. Dużą ich część chcemy eksportować do krajów skandynawskich, Czech i Słowacji — mówi Arkadiusz Kaczyński z Karen Notebook.
Oprócz montażu sprzętu tajwańskiego, Idea Nord jest zainteresowana składaniem produktów bardziej renomowanych firm, z którymi trwają na ten temat rozmowy.
Cały Tajwan
Charakterystyczną cechą polskiego rynku notebooków jest duży udział w sprzedaży przenośnych komputerów produkowanych w całości na Tajwanie. Produkcja komputerów przenośnych w tym kraju stanowi ponad 30 proc. całej światowej produkcji. Poza rozpowszechnioną przez Karen marką California Access funkcjonują jeszcze na przykład Eurocom czy Aristo. Według ostrożnych szacunków, łączny udział produktów tajwańskich zbliża się do 40 proc., nie wliczając ogromnej ilości komponentów, stosowanych w komputerach markowych. Polityka utrzymywania jak najniższych kosztów wymusza bowiem na potentatach wspieranie się podzespołami produkowanymi na szeroką skalę na Tajwanie. Zdaniem wielu specjalistów, tajwańskie wyroby są dobrej jakości i mogą skutecznie konkurować z produktami renomowanych firm. Decydującą rolę gra tu stosunek ceny do jakości.
Dostępny notebook
— Do tej pory największym hamulcem popularyzacji note- booków była znacznie wyższa cena i mniejsza wydajność. Wraz z rozwojem technologii, czynniki te zaczynają odgrywać coraz mniejszą rolę — mówi Piotr Pągowski, dyrektor generalny Intel Poland.
Na rynku pojawiają się modele notebooków o coraz lepszych parametrach i cenie dość przystępnej dla przeciętnego użytkownika. Wybór różnego rodzaju komputerów przenośnych jest obecnie bardzo duży.
Klienci mają do wyboru poza notebookami również notatniki elektroniczne, organizery i palmtopy.
TYLKO TY: Po nawiązaniu współpracy pomiędzy Toshibą i Techmexem dynamicznie rośnie sprzedaż notebooków tej marki w Polsce. Na naszym rynku Toshiba zajmuje nie spotykaną w skali europejskiej pozycję. Popularność notebooków dopiero się w Polsce rozpoczyna. Dlatego najlepsze czasy przed nami — twierdzą Jacek Studencki (z lewej), prezes Techmexu oraz Lars Gotzsche (z prawej), dyrektor ds. sprzedaży Toshiba.