Dużo ostatnio mówi się o płatnościach mobilnych, głównie w kontekście NFC, po tym jak najpierw Orange, a potem T-Mobile pokazały swoje pomysły na przekształcenie komórki w narzędzie płatnicze. Twardy orzech do zgryzienia ma teraz PKO BP, który również finiszuje ze swoim projektem m-płatności, opartym o inny model niż przedstawili operatorzy, niezależny od NFC. Przewaga banku polega na tym, że komórką będzie mógł płacić każdy, kto ma tylko w miarę nowoczesny telefon. Jeśli jednak klient będzie miał smartfona z antenką do płatności zbliżeniowych, będzie mógł płacić zbliżeniowo. Aplikacja działa zarówno w technologii NFC, jak i płatności zdalnych.





Skąd to wiadomo? Wpadła mi w ręce specyfikacja Accumulate, szwedzkiej firmy, przygotowującej bankowość mobilną dla PKO BP. Poniżej krótka charakterystyka na czym polega przygotowane przez nią rozwiązanie.
Bardzo prosty jest sposób instalacji aplikacji i zamawiania usługi. Wszystkie działania opisuję krok po kroku, pokazując, jakie działania musi wykonać zainteresowany.
1. Użytkownik loguje się na stronnie banku do serwisu płatności mobilnych, gdzie podaje swój numer telefonu, 2. Bank generuje kod aktywacyjny dla użytkownika, 3. Użytkownik ściąga aplikację ze strony banku na komórkę, 4. Aktywuje ją podając otrzymany kod i wybiera PIN-kod do aplikacji. Gotowe.
Zobaczmy teraz jak wygląda płatność w sklepie:
1. Użytkownik uruchamia aplikację, 2. wybiera sposób płatności , 3. program pyta czy transakcja transakcja ma być zbliżeniowa, czy przy użyciu jednorazowego kodu, 4. użytkownik płaci zbliżeniowo lub podaje sprzedawcy jednorazowy kod, 5. aplikacja wyświetla informację o cenie, kupowanym towarze, a użytkownik potwierdza zakup PIN-kodem, 6. aplikacja podaje informację o statusie transakcji, 7. terminal drukuje rachunek.
Poniżej tablice poglądowe obrazujące przebieg transakcji w sklepie
A tak można komuś oddać pieniądze (transfer person to person)
1. Użytkownik odpala aplikację, 2. Nadawca i odbiorca przelewu wchodzą w opcję płatności „transfer”, 3. Nadawca wybiera opcję „wyślij”, 4. Odbiorca wybiera opcję „odbierz”, 5. Nadawca wpisuje kwotę przelewu, 6. Odbiorca podaje jednorazowy kod transakcji, lub numer telefonu, 7. Nadawca wpisuje kod, 8. Aplikacja w jego komórce wyświetla szczegóły transakcji i żąda potwierdzenia PIN-kodem, 9. Po naciśnięciu ok na ekranie pojawia się informacja o statusie przelewu „przelew zrealizowany”. 10. Taką samą informację otrzymuje odbiorca
Przelew, czyli P2P na odległość, gdy nadawca i odbiorca nie widzą się
1. Użytkownik uruchamia aplikację, 2. Wybiera opcję płatności „przelew”, 3. Wpisuje kwotę przelewu, 4. Wpisuje numer telefonu odbiorcy, 4. Jeśli odbiorca nie ma uruchomionej aplikacji w komórce, nadawca otrzymuje taką informację z pytaniem czy nadal chce wysłać pieniądze, 5. Jeśli chce, aplikacja żąda potwierdzenia przelewu PIN-kodem, 7. Na ekranie telefonu pojawia się informacja o statusie przelewu
Przy użyciu aplikacji Accumulate można płacić komórką w sklepie, wypłacać gotówkę z bankomatu, robić przelewy, przesyłać pieniądze na inną komórkę, kupować napoje, słodycze w maszynach vendingowych, robić zakupy w Internecie. Wachlarz możliwych zastosowań jest właściwie nieograniczony, bo obejmować może np. opłaty parkingowe, zakup biletów autobusowych i wiele innych.