ANDRZEJ MOCHOŃ
prezes zarządu Targów Kielce
Targi nie tylko w Polsce, ale również na świecie wchodzą w nową erę. Po ostatnich kilku latach spowolnienia gospodarczego, które miało istotny wpływ także na branżę wystawienniczą, bardzo dobrze rokują na najbliższe lata. Wystarczy spojrzeć na branżę w Niemczech, gdzie 30 proc. wystawców planuje zwiększyć wydatki na targi. Według AUMA — Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego, dotyczy to głównie dużych firm oraz targowych „weteranów”, czyli tych, którzy od lat wykorzystują targi jako jedno z najbardziej skutecznych narzędzi marketingu bezpośredniego. Trudno jest się oczywiście porównywać z potężnym niemieckim rynkiem wystawienniczym, ale jednak trendy w europejskiej gospodarce są podobne.
Obserwując działania krajowych organizatorów targów, szczególnie w zakresie inwestycji, należy się spodziewać rozkwitu branży z naciskiem na działalność konferencyjną. Podobnie jak na świecie, gdzie trwają rozbudowy światowych gigantów, jak na przykład budowa największego na świecie centrum targowego w Szanghaju, również w Polsce mamy ogromny wystawienniczy plac budowy.
Poczynając od Targów Kielce, gdzie od dwóch lat trwa rozbudowa i modernizacja infrastruktury o wartości 170 mln zł wraz z budową nowoczesnego Centrum Kongresowego na 1000 miejsc i parkingiem wielopoziomowym, przez zakończoną już budowę nowej hali w Łodzi czy Warszawie. Nowe centrum konferencyjno-targowe budowane będzie w Krakowie, także w Ostródzie, trwa budowa obiektów wystawienniczych w Lubline. Jest więc ruch w branży, a organizatorzy targów wiedzą dobrze, że infrastruktura to tylko połowa sukcesu.
Innowacje, inwestycje w nowoczesne sposoby promocji, mobilne aplikacje, szybki internet wpisują się w światowy trend. Jak twierdzą eksperci UFI — Światowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego — sednem wyzwań dla przemysłu wystawienniczego na najbliższe kilka lat będą „thought leadership” oraz rewolucja cyfrowa. Oba trendy będą dodatkowo wzmocnione przez silne skupienie się na CRM.
Spośród 472 ankietowanych pod koniec 2011 r. przez UFI organizatorów targów, w tym 3 z Polski, między innymi Targi Kielce, jedynie 18 proc. nie decyduje się na rozwój nowych form usług. 36 proc. planuje nowe usługi, związane z organizacją wystaw biznesowych, a 19 proc. planuje do swoich działań dodać imprezy niezwiązane z wystawami (na żywo i wirtualne). Targi Kielce — trzeci ośrodek w Europie Środkowo- -Wschodniej, zgodnie z deklaracjami inwestują w nowe technologie, obecnie zwiększamy przepustowość łącza internetowego z 80 Mb/s do 200 Mb/s.
Jest ruch w branży targów, a ich organizatorzy wiedzą dobrze, że infrastruktura to tylko połowa sukcesu. Innowacje, inwestycje w nowoczesne sposoby promocji, mobilne aplikacje, szybki internet wpisują się w światowy trend.