Tatra gotowa do montażu aut w Polsce

  • Paweł Janas
opublikowano: 29-02-2012, 10:23

Jeśli Czesi wygrają przetargi dla wojska, uruchomią w Polsce produkcję — zapewnia ich polski partner.

Legendarny czeski producent, który już sprzedaje nad Wisłą cywilne pojazdy, chce zaatakować i zdobyć wojskowe rubieże, czyli wygrać przetarg na dostawę ciężarówek dla armii. Czesi są podobno na tyle zdeterminowani, że wyrażają gotowość uruchomienia ich montażu w Polsce. Musi zostać jednak spełniony podstawowy warunek — zdobycie zleceń od naszej armii.

Wojskowa ciężarówka Tatra (fot. tatra.cz)
Wojskowa ciężarówka Tatra (fot. tatra.cz)
None
None

Tatra chce wziąć udział w przetargach, które w tym roku mają być ogłoszone przez Ministerstwo Obrony Narodowej (MON). MON planuje przeznaczyć około 50 mln zł rocznie na zakup pojazdów dla wojska. By zwiększyć szanse, czeska firma połączyła siły z polskim partnerem — firmą MAW Telecom Intl, wyspecjalizowaną w dostawach dla naszych sił zbrojnych sprzętu łączności, systemów nawigacyjnych oraz pojazdów inżynieryjnych.

W grudniu obie firmy podpisały umowę o współpracy, która obejmuje przygotowanie oferty w przetargach. Tatra chce do nich zgłosić „samochód średniej ładowności wysokiej mobilności” z przeznaczeniem dla armii.

— Montaż pomoże w zachowaniu potencjału produkcyjnego samochodów ciężarowych w naszym kraju. Poza tym może skrócić czas produkcji pojazdów. Nie bez znaczenia pozostaje również dostępność części zapasowych i zamiennych, możemy mówić wtedy o zwiększonej polonizacji wyrobu — mówi Marek Wośko, prezes MAW Telecom Intl.

Obaj partnerzy nie ujawnią jednak, gdzie ma być montowany pojazd, ile aut mogłoby powstawać rocznie w Polsce ani jak duży udział polskich podwykonawców przewidziany został w projekcie.

— Prawdopodobnie przy tego typu przetargach w grę wchodzi montaż maksymalnie kilkuset pojazdów. Trudno natomiast ocenić, co miałoby skłonić Tatrę do rozważenia możliwości montażu w naszym kraju. Nie sądzę też, by polscy dostawcy mogli liczyć na produkcję części i komponentów kluczowych dla konstrukcji pojazdu. Przy takiej skali montażu uruchomienie produkcji podzespołów przez dostawców wiązałoby się ze zbyt wysokimi kosztami — mówi Rafał Orłowski, ekspert firmy AutomotiveSuppliers.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane