Tych marek najbardziej nienawidzą Amerykanie. Lider ciągle bez zmian

Tadeusz Stasiuk, CNBC
opublikowano: 2023-06-02 11:41

Aż trzy platformy związane z mediami społecznościowymi znalazły się w czołowej „7 najbardziej znienawidzonych marek przez Amerykanów”. Stawce przewodzi jednak brand powiązany z jedną z opcji politycznych.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
Donald Trump
Donald Trump
MIKE SEGAR / Reuters / Forum

Amerykanie po raz kolejny wybierali firmy i marki, które – w ich opinii – zasługują na swoiste potępienie, budząc swoją działalnością i regulacjami ogromne kontrowersje. W badaniu przeprowadzonym przez Axios i The Harris Poll, mogli typować spośród 100 firm, które poddano ocenie w dziewięciu kategoriach „reputacji”.

Polityczne konotacje

Na pozycji „niechlubnego lidera” znalazła się ponownie Trump Organization, powiązana z osobą byłego prezydenta Donalda Trumpa. Utrzymanie statusu było możliwe dzięki wygranej w trzech kategoriach „charakter”, „zaufanie” i „etyka”. Organizacji, którą przez dziesięciolecia kierował kontrowersyjny prezydent zarzucono przede wszystkim nietetyczne postępowanie i fałszywe działania oraz brak przejrzystości.

Tymczasem na trzecim miejscu znalazł się Fox Corporation, jeden z potentatów rynku medialnego w Stanach Zjednoczonych, a pikanterii dodaje fakt, że nieformalnie firma i jej media, w tym telewizja, wspierały wspomnianego wcześniej Trumpa.

Kryptowalutowe oszustwo

Na pozycję wicelidera „awansowała” FTX, upadła platforma handlu kryptowalutami, która wraz z członkami zarządu, w tym założycielem Samem Bankmanem-Friendem, była obiektem spektakularnej afery. Inwestorzy stracili na tym interesie dziesiątki miliardów dolarów, stąd nie może dziwić, tak wysoka pozycja w rankingu marek o najniższej reputacji.

Społecznościowe niesnaski

Warto wspomnieć, że w czołówce znalazły się też trzy popularne platformy społecznościowe, co jest pewnym znakiem obecnych czasów. Na czwarte miejsce spadł Twitter, poprawiając o jedno oczko swoją reputację. Niemiej przejęta przez miliardera Elona Muska firma stojąca za komunikatorem internetowym od pewnego czasu budzi wiele kontrowersji w tym związanych ze sprzyjaniem niektórym opcjom społeczno-politycznym i częstym brakiem pluralizmu.

Swoją ocenę podniosła też Meta Platforms, również spadając o jedno oczko na 5 pozycję w rankingu. Właściciel Facebooka od lat już nie opuszcza zestawienia i choć użytkownicy często mocno narzekają na politykę firmy Marka Zuckenberga jednak nadal pozostają z tą platformą na dobre i na złe.

Z kolei siódmą pozycję utrzymał chiński gigant social mediów, szczególnie popularny wśród młodzieży, Tik Tok. Platformie zarzuca się przede wszystkim szpiegowanie użytkowników i przekazywanie danych do Chin, co już spotkało się z reakcją wielu sądów i państw, zakazujących użytkowania tego mediów przez polityków czy osoby związane z żywotnymi interesami krajów, a także na służbowych telefonach.

Lotniczy casus

Pomiędzy nimi, z szóstą lokatą znalazł się przewoźnik lotniczy Spirit Airlines, jedyny podmiot z wyżej wymienionych, prowadzący działalność opartą wyłącznie o fizyczne aktywa, a nie cyfrowe. Przewoźnik “zasłużył” sobie na tak niską ocenę krytykowanymi przez klientów obostrzeniami dotyczącymi przelotów i transportu bagaży. W USA jest porównywany do europejskiego Ryanair, który na starym Kontynencie budzi swoimi decyzjami wiele nierpzychylnych opinii.

Pożegnanie z czołówką

Z pierwszej siódemki odpadli w tegorocznym zestawieniu długoletni jej przedstawiciele firma paliwowa BP, która do tej pory boryka się z konsekwencjami katastrofalnego zanieczyszczenia w Zatoce Meksykańskiej z 2011 r., oraz król kryptowalut – bitcoin.