Technologia napędza nową kolejkę na Zugspitze

opublikowano: 04-01-2018, 22:00

Najnowocześniejsze silniki i napędy produkcji ABB zainstalowano w kolei linowej na najwyższej górze Niemiec.

Długie kolejki czekających na wjazd na Zugspitze (2962 m n.p.m.) w bawarskich Alpach — najwyższy szczyt w Niemczech — to już prawdopodobnie przeszłość. Tuż przed świętami Bożego Narodzenia został oddany do użytku nowy system kolei linowej napędzanej przez urządzenia produkcji ABB. Kolejka z podwieszanymi gondolami kabinowymi jest teraz rekordowa pod trzema względami: jej stalowa wieża o wysokości 127 metrów jest najwyższa na świecie, największa jest różnica poziomów, która wynosi 1950 m, a trasa od podstawy góry do szczytu wynosi 3213 m i to rekord długości. Nowy system zastąpił istniejącą od 50 lat kolejkę linową Eibsee. Będzie mógł przewozić niemal trzy razy więcej pasażerów na godzinę, do 580 osób, co skróci oczekiwanie na wjazd.

REKORDZISTKA: Nowa kolejka linowa z podwieszanymi gondolami, prowadząca na Zugspitze w Niemczech, ma najwyższą stalową wieżę (127 m), największa jest różnica poziomów, jakie pokonuje (1950 m), a jej trasa od podstawy góry do szczytu też jest najdłuższa (3213 m).
Zobacz więcej

REKORDZISTKA: Nowa kolejka linowa z podwieszanymi gondolami, prowadząca na Zugspitze w Niemczech, ma najwyższą stalową wieżę (127 m), największa jest różnica poziomów, jakie pokonuje (1950 m), a jej trasa od podstawy góry do szczytu też jest najdłuższa (3213 m). FOT. ARCH. BAYERISCHE ZUGSPITZBAHN BERGBAHN AG

Silniki o dużej mocy

Wymagania operatora kolejki, Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn, jeśli chodzi o prostotę obsługi i dostępność, były znaczne. System ma pracować 365 dni w roku bez względu na pogodę. W takim otoczeniu bezpieczny i wygodny transport na dużej wysokości zależy od perfekcyjnego współgrania silników, napędów i innych mechanizmów.

Przemieszczanie gondoli na tak dużą odległość przy nachyleniu do 104 proc. (około 46 stopni) i prędkości 10,6 m/s wymaga znacznej mocy, którą dostarczają dwa trójfazowe silniki prądu zmiennego 800 kW umieszczone w dolnej stacji kolejki.

Alpejskie dziedzictwo

— Większość kolejek linowych i wyciągów krzesełkowych w Szwajcarii jest napędzanych przez silniki i napędy produkcji ABB — mówi Hans-Georg Krabbe, przewodniczący rady nadzorczej ABB w Niemczech. Realizując zlecenia od końca XIX w., firma zdobyła reputację dostawcy bezpiecznych i efektywnych energetycznie systemów transportowych dla regionu alpejskiego.

ABB elektryfikowała słynną 9-kilometrową kolej zębatą Jungfrau, która została uruchomiona w 1912 r. Dzisiaj technologie spółki nadal są odpowiedzialne za to, by Jungfrau Railway przewoziło ponad 1 mln pasażerów rocznie, nawet podczas dużych opadów śniegu, do najwyżej położonej w Europie stacji kolejowej Jungfraujoch (3454 m n.p.m.). W ostatnim czasie oddano do eksploatacji najbardziej stromą na świecie kolejkę linowo-szynową w Stoos w szwajcarskich Alpach o długości 1,7 km. Jej dwa wagony o pojemności 136 pasażerów napędzane są silnikami elektrycznymi zaprojektowanymi i wyprodukowanymi przez ABB, która dostarczyła też inne podzespoły systemu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Ekologia / Technologia napędza nową kolejkę na Zugspitze