Tegoroczna Gwiazdka bez fajerwerków

Jacek Kowalczyk
opublikowano: 13-11-2009, 00:00

Branża "okołoświąteczna"

Siwy Mikołaj przyniesie nam kosmetyki i książki. O gotówce możemy zapomnieć

Branża "okołoświąteczna"

może spać spokojnie — Polacy wydadzą tyle co przed rokiem. Eksporterom będzie trudniej.

Polskie święta są wyjątkowo skromne. Celebrowanie Bożego Narodzenia będzie kosztować statystyczną rodzinę 1575 zł (375 EUR) — wynika z badania firmy doradczej Deloitte. To znacznie poniżej średniej dla 17 przebadanych krajów europejskich, gdzie przeciętna rodzina wyda około 600 EUR.

Ubogo, ale stabilnie

Najbardziej okazałe będą święta u Irlandczyków i Luksemburczyków, którzy chcą na ten cel poświęcić 1,1 tys., EUR. Sporo zamierzają też wydać Hiszpanie, Włosi, Francuzi i Szwajcarzy — po około 700 EUR. Nieco skromniejsze uroczystości odbędą się w Niemczech i Holandii, gdzie koszt świąt nie przekroczy 500 EUR. Huczniej niż Polacy zamierzają też świętować Czesi, Słowacy i Rumuni — również 500-600 EUR. Mniej od nas wydadzą tylko Ukraińcy (325 EUR) i Rosjanie (205 EUR).

— Święta w polskiej rodzinie będą o około 170 zł tańsze niż średnia dla naszego regionu. Około 700 zł chcemy przeznaczyć na zakup prezentów, 500 zł — na zakupy żywnościowe, a 400 zł na inne koszty spotkań z rodziną i znajomymi — wylicza Adam Chróścielewski z Deloitte.

Nasze święta są skromne, ale przynajmniej stabilne. Wydatki świąteczne będą o 2 proc. wyższe niż przed rokiem. Tymczasem kryzys w innych krajach — na nieszczęście dla firm tam działających — każe rodzinom zaciskać pasa. W krajach "starej Unii" przeciętne koszty będą o ponad 6 proc. niższe niż przed rokiem.

— Kryzys gospodarczy przebiega w Polsce łagodniej. Uniknęliśmy recesji, dlatego również nasza skłonność do wydawania pieniędzy nie słabnie — mówi Adam Chróścielewski.

Wyjątkiem jest Ukraina. Mimo głębokiej recesji wydatki wzrosną tam o 4 proc.

Niespełnione marzenie

Deloitte zbadał też, jak Polacy sprawdzają się w roli Świętego Mikołaja. Okazuje się, że najbardziej pożądanym prezentem są kosmetyki i perfumy. Prawie połowa ankietowanych wskazała tę kategorię. Na drugim miejscu są książki, na które czeka 43 proc. Lubimy też gotówkę (37 proc.), ubrania (31 proc.) i biżuterię (28 proc.).

— W większości przypadków oczekiwania pokrywają się z planowanymi prezentami. Wyjątkiem jest gotówka. Zamierza ją ofiarować jedynie co dziesiąty Polak. Tu Święty Mikołaj się nie sprawdzi — mówi Magdalena Jończak, współ- autorka badania.

Badanie pokazało też, że jesteśmy oszczędni. 82 proc. z nas wskazuje, że duże znaczenie mają promocje i rabaty. Niemal tyle samo — 81 proc. — zamierza robić zakupy żywnościowe w hipermarketach, supermarketach lub sklepach dyskontowych. W wyspecjalizowanych sklepach (np. mięsnym czy cukierni) kupować będzie tylko 8 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu