Telefon podbija rynek płatności

opublikowano: 22-11-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Kto płaci telefonem, ten znacznie rzadziej używa karty płatniczej. Czasem raz w miesiącu lub w ogóle.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jaki odsetek Polaków płaci telefonem za zakupy w internecie
  • ilu czterdziestoi pięćdziesięciolatków słyszało o zbliżeniowych płatnościach mobilnych, a ilu z nich płaci w ten sposób
  • jaki wpływ na płatności kartowe mają zbliżeniowe płatności mobilne

Podział na internet i mobile jest coraz mniej aktualny. Większość spraw załatwiamy przez telefon, który stał się narzędziem do wyszukiwania rzeczy, zamawiania i płacenia. Tak wynika z badań CEE Visa Payments Study 2022. Visa zapytała mieszkańców krajów naszej części Europy, jak robią zakupy w sieci. W przypadku Polaków już 79 proc. używa komórki do przeszukiwania internetu, 65 proc. składa za jej pośrednictwem zamówienia, a 71 proc. płaci telefonem. Sporo, ale w Rumunii odsetek płatności w segmencie e-commerce z poziomu telefonu wynosi aż 81 proc., a w Bułgarii 74 proc. W Chorwacji i na Słowacji odsetek jest podobny jak w Polsce — sięga 72 proc.

Rumunów wyróżnia jeszcze jedno: powszechność podpinania karty płatniczej do aplikacji mobilnych, służących np. do zamawiania jedzenia, kupowania biletów itp. 82 proc. używa karty jako narzędzia płatniczego do zamawiania usług mobilnych. Dla porównania: w Polsce odsetek jest znacznie niższy — wynosi 67 proc. W przypadku platform streamingowych tylko 26 proc. użytkowników podało dane karty do realizacji płatności, a w przypadku aplikacji do zamawiania jedzenia 25 proc. Nieco więcej, bo 29 proc., podpina karty do aplikacji obsługujących transport. Znacznie częściej z tej formy płatności korzystają np. Słowacy — 80 proc. oraz Węgrzy — 76 proc.

Weź udział w konferencji “Customer Experience Transformation”, 12-13 grudnia, Warszawa >>

Karta stopniowo schodzi natomiast z rynku jako fizyczne narzędzie płatnicze — plastikowy pieniądz. Jej rolę przejmuje smartfon. Z badań Visy wynika, że kto korzysta z mobilnych płatności zbliżeniowych, rzadziej też używa karty płatniczej. Raz w miesiącu lub rzadziej korzysta z niej 23 proc. ankietowanych, którzy płacą telefonem.

Świadomość mobilnych płatności zbliżeniowych jest coraz powszechniejsza niezależnie od grupy wiekowej. Z badań Visy wynika, że wśród czterdziesto- i pięćdziesięciolatków (przedział 45-54 lat) siedem na dziesięć osób wie, że w sklepie może zapłacić telefonem, a 18 proc. tak też robi zakupy.

Fot. Pexels
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane