Jakich telefonów szukają dziś klienci biznesowi? Przede wszystkim takich, które sprawią, że w kieszeni będą mieli swoje osobiste biuro.
Charakter zadań, jakie stawiane są telefonom biznesowym, szybko ewoluuje od narzędzia komunikacji głosowej do mobilnego biura. Najnowsze modele trudno nazwać już nawet telefonami. Te niewielkie urządzenia coraz bardziej przypominają przenośne palmtopy ze stałym dostępem do sieci i możliwością wykonywania połączeń głosowych.
— Myślę, że w najbliższym czasie klienci przy zakupie będą kierować się cechami telefonu, które ułatwią im wykonywanie tzw. mobilnego zawodu — mówi Grzegorz Podgórski, dyrektor ds. rynku telefonów komórkowych Motorola Polska.
Multimedia to już standard
Przeglądając ofertę najnowszych modeli telefonów oferowanych klientom biznesowym można szybko dojść do wniosku, że multimedia opanowały już ten segment.
Kolorowy ekran czy wbudowany aparat fotograficzny to już raczej standard niż coś ekstra. Nie są one jednak traktowane przez klientów priorytetowo, jako coś przydatnego lub wyróżniającego telefon. Oczywiście powstaje wiele zaawansowanych modeli, wyposażonych w kamery o coraz większej rozdzielczości, ale jeśli ktoś chce robić dobrej jakości zdjęcia, i tak wybiera aparat fotograficzny. Obecnie na rynku europejskim maksymalna oferowana w telefonach rozdzielczość to 1,3 megapiksela, a do końca roku liczba ta może wzrosnąć nawet do 3 megapikseli.
Wszystkie te multimedialne funkcje sprzyjają przechowywaniu w telefonach zdjęć, muzyki czy filmów wideo. Zapotrzebowanie na pamięć w telefonie rośnie w takim tempie, że producenci standardowo umieszczają w telefonach gniazda wymiennych kart pamięci. Co dalej? Wystarczy spojrzeć na rynek azjatycki, gdzie Samsung wprowadził telefon z wbudowanym... 1,5 GB twardym dyskiem.
Zawsze w kontakcie
Telefon powinien zapewniać wszechstronną komunikację. Szczególnie liczą się coraz nowsze i szybsze sposoby dostępu do sieci oraz transmisji danych. Obecne telefony i terminale są w stanie przesyłać dane nawet 30 razy szybciej niż te, które były szczytem technologicznym jeszcze 3-4 lata temu.
— Rok 2005 powinien upłynąć pod znakiem usług opartych na technologiach EDGE/WLAN/UMTS. Powinno nastąpić także istotne upowszechnienie się akcesoriów Bluetooth oraz usług Instant Messaging — prognozuje Jacek Kalinowski, rzecznik prasowy sieci Idea.
Klasyfikowana jako 2,5G transmisja pakietowa EDGE staje się przynajmniej u części producentów telefonów bardzo popularna. Jednocześnie obserwuje się pojawienie pierwszych terminali wyposażonych w jeszcze szybszą transmisję Wi-Fi oraz UMTS. Taki szybki dostęp do sieci Wi-Fi pojawił się dotychczas głównie w najbardziej zaawansowanych urządzeniach typu smartphone (np. Nokia 9500 Communicator czy Era MDA III). Jeśli użytkownik znajdzie się w zasięgu jednego z hot spotów lub podłączy się do sieci firmowej, może przesyłać dane z prędkością nawet 54 Mb/s.
Ponieważ większość użytkowników biznesowych szczególnie ceni sobie możliwość odbierania firmowej poczty przez telefon, hitem tego roku może okazać się także technologia Push e-mail. Wyposażone w nią terminale umożliwiają zdalne otrzymywanie poczty zaraz po jej przyjściu na serwer. Dobrym przykładem takiego rozwiązania jest bijący rekordy popularności w USA i w zachodniej Europie system BlackBerry.
— Po dodaniu aplikacji BlackBerry, telefony biznesowe będzie można wykorzystywać jako substytut firmowego komputera. Nic nie stanie na przeszkodzie, aby przy użyciu komórki zapoznać się z listem elektronicznym przesłanym właśnie na konto firmowe, a nawet z załączonym do niego plikiem w formacie doc, xls czy pdf — mówi Bartosz Żuk, starszy specjalista produktu w dziale Communications Mobile Devices na Europę Wschodnią Siemensa.
Inteligentne telefony
Wszystkie biurowe funkcje mogą zapewnić najbardziej zaawansowane telefony typu smartphone. Według prognoz firmy badawczej ARC Group, w 2004 roku na całym świecie sprzedano 14,7 mln tego typu urządzeń. W 2009 r. — jak przewiduje ARC Group — zostanie sprzedanych aż 125 mln smartphonów, z czego 64,5 proc. będą stanowiły te najbardziej zaawansowane. Już teraz tego typu telefony stanowią odrębną grupę terminali biznesowych. Zastosowanie w nich jednolitego systemu operacyjnego Symbian umożliwiło powstanie zaawansowanego i uniwersalnego oprogramowania, które mając o wiele większe możliwości niż aplikacje JAVA, zwiększa funkcjonalność telefonów.
— Smartphony są dedykowane specyficznym grupom użytkowników. Z jednej strony jest to wyższa kadra biznesu, która wykorzystuje wszelkie bardzo zaawansowane funkcjonalności takich urządzeń. Z drugiej — urządzenia takie znajdują coraz większe zastosowanie jako wyposażenie np. sił sprzedaży — mówi Andrzej Gładki, kierownik działu zarządzania produktami — terminale w Erze.
Terminal roku 2005
Jaki będzie telefon 2005? Zapewne jak zwykle: szybszy, pojemniejszy i bardziej funkcjonalny. Na rynku powinno pojawić się wiele modeli obsługujących UMTS i oferujących pełną listę multimedialnych funkcji. Wszyscy producenci głośno mówią o technologiach EDGE, Wi-Fi i UMTS, które mają zapewnić szybką i nieograniczoną komunikację z każdego miejsca na świecie. Ale można też usłyszeć głosy mniej futurystyczne.
— Nie sądzę, by najczęściej wybierana komórka dla biznesu Anno Domini 2005 różniła się znacznie od tej z 2004, a w grę wchodzi wyłącznie EDGE — twierdzi Paweł Dwornik, dyrektor marketingu i sprzedaży działu telefonów komórkowych w Samsung Polska.
Tak naprawdę wszystko zależy od operatorów, którzy sami zdecydują, co jest przydatne użytkownikom i co będą chcieli promować w tym roku jako niezbędny każdemu hit.